Morze Bałtyckie jest dla Rosji ważnym akwenem, ze względu na koncentrację na jego wybrzeżu zarówno przemysłu stoczniowego, jak i okrętowego zaplecza badawczo-naukowego. W Petersburgu położonym nad Zatoką Fińską swoje siedziby ma m.in. pięć ważnych biur projektowych. W jego obszarze administracyjnym, a także na terenie całego Obwodu Leningradzkiego, znajduje się z kolei 9 najważniejszych w Rosji stoczni. W większości są one skupione w ramach, utworzonej 21 marca 2007 r., korporacji OSK (Obiediennaja Sudostroitielnaja Korporacija). Kolejne dwa zakłady znajdują się w jedynej rosyjskiej eksklawie – Obwodzie Kaliningradzkim, są to stocznia remontowa Nr 33 w Bałtyjsku oraz „Jantar” w Kaliningradzie. Obecnie, co warto podkreślić, w zakładach bałtyckich powstają najbardziej zaawansowane technicznie jednostki budowane zarówno dla Rosji, jak i na eksport. Wśród nich są okręty podwodne proj. 06361/06363 (najnowsze wcielenia „Warszawianek”), fregaty proj. 22350 Admirał Fłota Sowietskowo Sojuza Gorszkow oraz 11356 Admirał Grigorowicz, korwety proj. 20380 Stierieguszczij, 20385 Griemaszczij i 20386 Dierzkij. Powstają tutaj także mniejsze jednostki uderzeniowe, jak małe okręty rakietowe proj. 22800 Karakurt, duże okręty desantowe proj. 11711 Iwan Grien i jednostki specjalnego przeznaczenia (w tym okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 18280).
Wchodząca w skład Zachodniego Okręgu Wojskowego, dwukrotnie odznaczona Orderem Czerwonego Sztandaru Flota Bałtycka (FB), to jeden z 5 morskich związków operacyjnych WMF. Poza nią w skład WMF wchodzą floty: Północna, Oceanu Spokojnego, Morza Czarnego oraz Flotylla Kaspijska. Co warte podkreślenia, FB jest najstarszą z nich. Za dzień jej utworzenia uznaje się bowiem 18 maja 1703 r., kiedy to dowodzona przez Piotra I flotylla wygrała swoją pierwszą ważną bitwę w trakcie tzw. Wielkiej Wojny Północnej (1700-1721), zdobywając u ujścia Newy dwa szwedzkie okręty.
Morze Bałtyckie, podobnie jak Kaspijskie, było rejonem, gdzie realizowano próby morskie wielu unikatowych jednostek pływających. Do dzisiaj w FB służą okręty, których próżno szukać w którejkolwiek innej rosyjskiej flocie. Mowa tu m.in. o największych poduszkowcach desantowych świata – proj. 12322 Zubr oraz mających już za sobą ponad 30 lat eksploatacji małych okrętach ZOP proj. 133.1M (NATO: Parchim II).
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu