16 sierpnia Departament Obrony Filipin poinformował o podpisaniu kontraktu z firmą LIG Nex1 w sprawie zakupu i dostaw lekkich torped do zwalczania okrętów podwodnych K745 Blue Shark, które mają stanowić uzbrojenie dwóch fregat typu José Rizal i śmigłowców pokładowych Leonardo AW159 Wildcat.
Według komunikatu zamawiającego, umowa została podpisana 21 kwietnia bieżącego roku i ma wartość 16 mln USD. Władze Filipin nie poinformowały o liczbie oraz konfiguracji zamówionych torped. Według mediów południowokoreańskich będzie to druga transza. W 2016 roku, wraz z zamówieniem dwóch śmigłowców Leonardo AW159 Wildcat, Manila zakupiła za 6 mln USD dwanaście torped (cztery bojowe i osiem szkolno-treningowych), które są wykorzystywane m.in. do szkolenia załóg wiropłatów. Obecne zamówienie ma pozwolić na skompletowanie jednostek ognia fregat - każda z nich jest wyposażona w dwie trójrurowe wyrzutnie torped J+S/SEA Ltd. TLS-TT Shipboard Torpedo Launching System.
Obecny zakup ma związek z faktem, że same okręty zostały zamówione przez Departament Obrony Filipin bez amunicji. Ogółem przygotowanie pełnej jednostki ognia dla obu fregat ma kosztować około 56 mln USD – taka kwota została zaplanowana w budżecie na kontynuację projektu doprowadzenia ich do pełnej gotowości operacyjnej.
Dla przemysłu południowokoreańskiego nawet tak niewielkie zakupy przez Filipiny to powód do dumy. Są to pierwsze torpedy K745 Blue Shark sprzedane poza granice kraju. Program ich rozwoju został zapoczątkowany w 1995 roku, a produkcję seryjną uruchomiono w 2005 roku. Głównym użytkownikiem są siły zbrojne Republiki Korei, gdzie zastępują torpedy kalibru 324 mm produkcji zagranicznej (przede wszystkim amerykańskiej). Według części źródeł prasowych, drugim klientem eksportowym ma być Turcja.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Polska powinna być zaraz po Turkach, chyba że goście z Francji-Włoch zapragną nagle z nami współpracować, a nie tylko łaskawie zezwalać na zaszczyt kupowania ich produktów