4 listopada amerykański Departament Stanu poinformował o zatwierdzeniu koreańskiego zapytania ofertowego dotyczącego możliwości zakupu drugiej partii samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-7A Wedgetail.
Jak wskazuje jawna część dokumentacji, która obecnie trafiła w celu dalszego procesu autoryzacji do Kongresu Stanów Zjednoczonych, Republika Korei jest zainteresowana zakupem czterech samolotów wraz z pakietem wyposażenia dodatkowego, które ma objąć m.in. dwa zapasowe silniki CFM56, cztery zapasowe układy samoobrony AN/AAQ-24(v)N LAIRCM, zapasowe układy nawigacji GPS/INS EGI. Poza tym Amerykanie mają dostarczyć niezbędne wyposażenie do obsługi naziemnej, pakiety części zamiennych oraz wsparcie logistyczno-szkoleniowe. Całość wyceniono na maksymalną kwotę 4,9 mld USD, jednak docelowa wartość będzie znana po podpisaniu międzyrządowej umowy LOA. W przypadku zakupu, głównym realizatorem umowy ma być koncern Boeing.
Republika Korei poszukuje dostawcy czterech kolejnych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia, które mają uzupełnić cztery maszyny dostarczone do końca 2012 roku. W rywalizacji przetargowej Boeing rywalizuje z dwoma innymi podmiotami – Saab GlobalEye oraz L3Harris.
Nie można wykluczyć, że Boeing będzie w stanie zaoferować najbardziej korzystny pakiet offsetowy – koncern KAI odpowiadał już za modyfikację trzech samolotów E-7A Wedgetail z pierwszej serii, a także jest jednym z kluczowych dostawców komponentów do innych typów statków powietrznych oferowanych na świecie przez Boeinga.
Obecnie program E-7A Wedgetail notuje rosnące zainteresowanie. Poza Republiką Korei mowa o Stanach Zjednoczonych (docelowo planowany jest zakup 26 maszyn) oraz państwa NATO, które wspólnie planują zamówienie następców dla obecnie eksploatowanych E-3 Sentry (dotychczas rekomendowano zamówienie pierwszych sześciu sztuk).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu