Pierwszy odrzutowy samolot szkolno-treningowy typu BAe (obecnie: BAE Systems) Hawk został dostarczony lotnictwu wojskowemu Finlandii 16 grudnia 1980 r.
Samolot o kodzie taktycznym HW-302 przyleciał do bazy w Pori z lotniska fabrycznego British Aerospace w Dunsfold, jego załogę stanowili mjr Paavo Janhunen i mjr Keijo Koko. Z okazji czterdziestolecia służby jedna z maszyn (HW-340) otrzymała okolicznościowe malowanie w barwach narodowych.
Hawki zastąpiły w jednostkach szkolnych francuskie samoloty Fouga Magister, pokonując w konkursie Aermacchi MB.339, Aero L-39 Albatros, Dassault-Dornier Alpha Jet oraz SAAB-a 105. Finlandia zamówiła 50 Hawków Mk 51 w 1978 r. Pierwsze cztery maszyny powstały w Wielkiej Brytanii, pozostałe zostały zbudowane w lokalnych zakładach Valmet. Dostawy zakończono w 1985 r. Na początku lat 90. Ilmavoimat zamówiły kolejne siedem płatowców oznaczonych Mk 51A dla zastąpienia samolotów utraconych podczas służby, a w 2007 r. odkupiono od Szwajcarii za 41 milionów EUR 18 używanych Hawków Mk 66 (dostarczonych do 2010 r.).
Oprócz zadań szkolnych fińskie Hawki mogły być uzbrojone w różnorodne lotnicze środki bojowe – od pocisków rakietowych „powietrze-powietrze” AIM-9J/M Sidewinder i R-60MK, przez zasobniki rakiet Matra SNEB kal. 68 mm, kilka typów bomb produkcji brytyjskiej i zasobniki z działkami Aden kal. 30 mm.
W latach 90. ze względu na znaczny poziom uszkodzeń zmęczeniowych płatowców fińska flota samolotów Hawk przeszła program modernizacji struktur. Od 2012 r. znaczną liczbę fińskich maszyn tego typu wycofano ze względu na wyczerpany resurs konstrukcji, do 2016 r. los ten spotkał większość z 67 będących ówcześnie w służbie samolotów.
Jednocześnie od 2011 r. pozostałe fińskie Hawki zostały po raz kolejny zmodernizowane, otrzymując m.in. nowoczesną awionikę, a w ostatnich latach systemy łączności umożliwiające współpracę z symulatorami naziemnymi. 32 unowocześnione samoloty Hawk pozostają na stanie Akademii Sił Powietrznych w bazie Tikkakoski koło Jyväskylä. Kilka maszyn tworzy również działający od 1997 r. zespół akrobacyjny Ilmavoimat „Midnight Hawks”, który występował kilka razy również w Polsce.
Według obecnych planów Hawki mają pozostać w służbie Ilmavoimat jeszcze przez kilkanaście, a być może nawet 20 lat. Po wyborze samolotu bojowego nowej generacji fińskich sił powietrznych w ramach programu HX maszyny przejdą kolejną modernizację, aby jak najbardziej upodobnić kabiny Hawków do kabin nowych myśliwców.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu