Zaloguj

40 lat służby fińskich BAe Hawk

Z okazji czterdziestolecia służby jeden z fińskich samolotów Hawk otrzymał okolicznościowe malowanie w barwach narodowych. Fot. Ilmavoimat

Pierwszy odrzutowy samolot szkolno-treningowy typu BAe (obecnie: BAE Systems) Hawk został dostarczony lotnictwu wojskowemu Finlandii 16 grudnia 1980 r.

Samolot o kodzie taktycznym HW-302 przyleciał do bazy w Pori z lotniska fabrycznego British Aerospace w Dunsfold, jego załogę stanowili mjr Paavo Janhunen i mjr Keijo Koko. Z okazji czterdziestolecia służby jedna z maszyn (HW-340) otrzymała okolicznościowe malowanie w barwach narodowych.


Hawki zastąpiły w jednostkach szkolnych francuskie samoloty Fouga Magister, pokonując w konkursie Aermacchi MB.339, Aero L-39 Albatros, Dassault-Dornier Alpha Jet oraz SAAB-a 105. Finlandia zamówiła 50 Hawków Mk 51 w 1978 r. Pierwsze cztery maszyny powstały w Wielkiej Brytanii, pozostałe zostały zbudowane w lokalnych zakładach Valmet. Dostawy zakończono w 1985 r. Na początku lat 90. Ilmavoimat zamówiły kolejne siedem płatowców oznaczonych Mk 51A dla zastąpienia samolotów utraconych podczas służby, a w 2007 r. odkupiono od Szwajcarii za 41 milionów EUR 18 używanych Hawków Mk 66 (dostarczonych do 2010 r.).

Według obecnych planów Hawki w Finlandii mają pozostać w służbie jeszcze przez kilkanaście, a być może nawet 20 lat. Fot. Ilmavoimat

Oprócz zadań szkolnych fińskie Hawki mogły być uzbrojone w różnorodne lotnicze środki bojowe – od pocisków rakietowych „powietrze-powietrze” AIM-9J/M Sidewinder i R-60MK, przez zasobniki rakiet Matra SNEB kal. 68 mm, kilka typów bomb produkcji brytyjskiej i zasobniki z działkami Aden kal. 30 mm.

W latach 90. ze względu na znaczny poziom uszkodzeń zmęczeniowych płatowców fińska flota samolotów Hawk przeszła program modernizacji struktur. Od 2012 r. znaczną liczbę fińskich maszyn tego typu wycofano ze względu na wyczerpany resurs konstrukcji, do 2016 r. los ten spotkał większość z 67 będących ówcześnie w służbie samolotów.


Jednocześnie od 2011 r. pozostałe fińskie Hawki zostały po raz kolejny zmodernizowane, otrzymując m.in. nowoczesną awionikę, a w ostatnich latach systemy łączności umożliwiające współpracę z symulatorami naziemnymi. 32 unowocześnione samoloty Hawk pozostają na stanie Akademii Sił Powietrznych w bazie Tikkakoski koło Jyväskylä. Kilka maszyn tworzy również działający od 1997 r. zespół akrobacyjny Ilmavoimat „Midnight Hawks”, który występował kilka razy również w Polsce.

Według obecnych planów Hawki mają pozostać w służbie Ilmavoimat jeszcze przez kilkanaście, a być może nawet 20 lat. Po wyborze samolotu bojowego nowej generacji fińskich sił powietrznych w ramach programu HX maszyny przejdą kolejną modernizację, aby jak najbardziej upodobnić kabiny Hawków do kabin nowych myśliwców.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc