Podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA Annual Meeting and Exhibition 2024 (14‒16 października) koncern BAE Systems zaprezentował dwie nowe wersje wielozadaniowego gąsienicowego transportera opancerzonego AMPV.
Pierwszy z pojazdów to – kolejny już – bojowy wóz piechoty, uzbrojony w wieżę Kongsberg MCT. Jest to wieża znana z kołowego bojowego wozu piechoty ACV-30, produkowanego dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Wieża wywodzi się z modelu RT-20, który można uzbroić w 30/40 mm armatę napędową rodziny Bushmaster II (MK44 lub XM813) z zapasem do 150 naboi. Z armatą sprzężony jest 7,62 mm karabin maszynowy z zapasem 200 naboi. Opcjonalnie wieża może być uzbrojona w różne dodatkowe systemu uzbrojenia, w tym: wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (pojedyncza wyrzutnia FGM-148 Javelin znalazła się na demonstrowanej wieży), 2-4 wyrzutnie 70 mm amunicji naprowadzanej laserowo APKWS czy zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie montowane na stropie wieży.
Drugi z wozów to samobieżny moździerz, oznaczony AMPV MTMS (Modular Turret Mortar System). Wóz ten niedawno ukończył testy realizowane przez US Army na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie. Zasadniczy system uzbrojenia, MTMS, to w istocie moździerz wieżowy NEMO. Ten zaś został opracowany przez firmę Patria Oy w latach 2005‒2008. System wieżowy uzbrojony jest w 120 mm moździerz gładkolufowy ładowany odtylcowo, z zamkiem klinowym. Kąt podniesienia lufy zawiera się w przedziale −3° do 85°. Szybkostrzelność sięga 10 strz./min, w praktyce jednak jest niższa (trwała do 6 strz./min). Występuje w odmianie dostosowanej do montażu na pojazdach lądowych, niewielkich jednostkach pływających i w kontenerze. W razie wprowadzenia go (lub odpowiednika) do służby w US Army byłby to pierwszy moździerz samobieżny amerykańskich wojsk lądowych, którego załoga znajduje się pod pancerzem podczas walki. Dotychczas wykorzystywane systemy to w zasadzie klasyczne moździerze de facto prowizorycznie zamontowane we wnętrzu nośnika (np. M113, AMPV, Stryker...) i strzelające przez odsłaniany na czas prowadzenia ognia otwór w stropie pojazdu. Naraża to załogę wozu na odłamki, oddziaływanie warunków pogodowych czy broni masowego rażenia.
Dla samej demonstracji kluczowe były jednak nie tyle wieże, lecz sama tzw. wspólna płyta stropowa (common top plate), której konstrukcja umożliwia bardzo łatwą integrację różnych systemów wieżowych (lub innych elementów montowanych w miejsce wieży) z AMPV. Potwierdził to dyrektor programu AMPV w BAE Systems, Bill Sheedy. Powiedział on, że firma zamierzała „Pokazać, jakie opcje AMPV oferuje żołnierzom, którzy potrzebują nowych i rozwijanych zdolności, aby byli gotowi na realizację zadań na współczesnym polu walki i mogli się łatwo dostosować do zmieniających się potrzeb na przestrzeni kolejnych dekad”. Zapewnił on także, że „Podwozie AMPV zapewnia US Army pełne spektrum opcji potencjalnych udoskonaleń i wariantów misyjnych, które wykraczają poza listę obecnie zamawianych pojazdów”.
WIDEO: https://x.com/BAESystemsInc/status/1845090802176856104
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu