Wśród licznych ciekawostek prezentowanych podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach należy wymienić system bezpieczeństwa AEDO, który został opracowany przez polską spółkę Nowak Innovations Sp. z o.o..
Celem innowacji, która może być stosowana w pojazdach wojskowych, służb porządku publicznego czy też cywilnych, jest zwiększenie bezpieczeństwa podróżujących pasażerów. System AEDO (Automatic Emergency Door Opening) ma na celu możliwość wydostania osób z pojazdów w sytuacjach awaryjnych takich jak: zderzenia z innymi pojazdami bądź przeszkodami, przechyleniem wozu poza określony kąt bądź dachowanie, tonięcie, wybuch IED czy trafienie pociskiem. W swoich rozwiązaniach polscy konstruktorzy idą krok dalej niż standardowe elementy stosowane m.in. przez amerykańskie siły zbrojne w zakresie wydobycia personelu z pojazdów, których włazy są zakleszczone.
Co podkreślają przedstawiciele producenta, system jest całkowicie niezależny od standardowych systemów pokładowych pojazdów – z tego też względu może być stosowany zarówno w fabrycznie nowych pojazdach różnych typów, bądź jako modyfikacja używanych. Co ważne, ingerencja w konstrukcje jest minimalna i obejmuje montaż pulpitu do ręcznego sterowania z kabiny pojazdu, elektronicznego klucza montowanego na zewnątrz pojazdu, własne źródło zasilania, czujników oraz pirotechnicznych siłowników teleskopowych, które są montowane wewnątrz drzwi pojazdów bądź dolnej części słupków drzwiowych. System może działać w trybie półautomatycznym bądź ręcznym – co należy zauważyć, użytkownik sam może wybrać drzwi, które mają być otwarte, a dodatkowo (w sytuacji operacyjnej) można je później domknąć lub zamknąć – jest to wyraźny postęp w stosunku do rozwiązań amerykańskich, które zakładają wyrwanie drzwi bez możliwości ich późniejszego założenia.
Co należy podkreślić, wyrób już wzbudził zainteresowanie na świecie. Nowak Innovations Sp. z o.o. uzyskała dla swojego produktu patent ważny m.in. na obszarze Unii Europejskiej, Stanów Zjednoczonych oraz Chin.
Podczas MSPO AEDO był prezentowany na opancerzonym samochodzie Ford Ranger, który przygotowała firma Germaz. Partnerami projektu są firmy ARB, Sikkens oraz Pedders Suspension&Brakes.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu