Nie możemy polegać jedynie na wsparciu ze strony Stanów Zjednoczonych Ameryki. Europa musi rozwijać własny przemysł zbrojeniowy. Takie wnioski płyną z debaty, która odbyła się 7 marca w Akademii Marynarki Wojennej w ramach drugiej edycji Polsko-Szwedzkiego Forum Technologii Morskich w Gdyni.
Debatę zorganizowała Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, we współpracy z firmą Saab. W wydarzeniu, które odbyło się 7 marca tego roku, uczestniczyli dziennikarze, studenci i wykładowcy Akademii Marynarki Wojennej, a także prelegenci: radca minister, zastępczyni Szefa Misji w Ambasadzie Szwecji w Polsce Anna Uggla, przewodnicząca Warsaw Security Forum oraz Rady Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego i Europejskiej Akademii Dyplomacji prof. Katarzyna Pisarska, oraz dziekan Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich AMW kmdr prof. Bartłomiej Pączek.
Tematem debaty oraz tegorocznej edycji wydarzenia była rola Morza Bałtyckiego w zapewnianiu bezpieczeństwa nie tylko jego basenu, ale całej Europy, zwłaszcza w kontekście niedawnego przystąpienia Szwecji do NATO.
- Zacieśnianie współpracy operacyjnej między Polską a Szwecją jest obecnie kluczowe. Szwedzi, będąc wdzięczni za wsparcie Polski w procesie przyjęcia do Sojuszu, zobowiązują się do zwiększania wspólnych wysiłków na rzecz bezpieczeństwa - podkreśliła Anna Uggla.
Profesor Katarzyna Pisarska wyciągnęła podobne wnioski, zauważając, że wydarzenie zbiegło się w czasie z przystąpieniem Królestwa Szwecji do NATO. Obydwa kraje już podejmują kroki w kierunku współpracy, jednak członkostwo Szwedów w NATO dodatkowo wzmocni współpracę w zakresie bezpieczeństwa na Bałtyku.
Jednak, jak zaznacza, z powodu działań Federacji Rosyjskiej, Bałtyk ostatnio stał się znacznie mniej bezpiecznym obszarem, ze względu na rosnącą presję Rosji w postaci działań hybrydowych oraz zagrożenie dla państw bałtyckich.
Na sytuację w regionie wpływa również sytuacja globalna. -Nie możemy polegać wyłącznie na Amerykanach. Stany Zjednoczone stoją obecnie w obliczu wielu wyzwań na arenie międzynarodowej i są osłabione wewnętrznie. Z tego powodu Europa musi podjąć kroki w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa poprzez rozwój przemysłu zbrojeniowego w ramach NATO - powiedziała prof. Pisarska.
Rozmawiano również o kierunkach rozwoju technologii morskich w Polsce i Szwecji, z naciskiem na udział jednostek bezzałogowych w zabezpieczaniu krytycznej infrastruktury podwodnej i ekosystemu Morza Bałtyckiego.
- Bałtyk jest obecnie nazywany „jeziorem NATO,” ale nie wolno nam zaniedbywać wolnego handlu i międzynarodowego prawa morskiego. Jednak, ze względu na konieczność zabezpieczenia dostaw gazu z Norwegii, musimy wzmocnić ochronę infrastruktury krytycznej na dnie morza, a także na farmach wiatrowych, wyjaśniał kmdr Bartłomiej Pączek.
Jego zdaniem firmy odpowiedzialne za te instalacje nie są w stanie zapewnić sobie ochrony we własnym zakresie. Państwa członkowskie muszą wziąć na siebie tę odpowiedzialność. W ramach sił zbrojnych państw NATO powinien powstać system monitorujący infrastrukturę krytyczną oraz system szybkiego reagowania na zagrożenia. Oczywiście, do tego potrzebujemy utrzymania jednostek na morzu zdolnych do podjęcia natychmiastowych działań - dodał kmdr prof. Pączek.
Jak zaznaczył, nowoczesne technologie, takie jak bezzałogowe jednostki podwodne, mogą odegrać kluczową rolę w tym procesie. Bez wątpienia, bezzałogowce nie zastąpią tradycyjnych jednostek, ale znacząco poszerzą zakres możliwości Marynarki Wojennej.
Polsko-Szwedzkie Forum Technologii Morskich w Gdyni to kontynuacja rozpoczętej w 2019 roku współpracy, mającej na celu utworzenie platformy wymiany doświadczeń w zakresie badań i technologii morskich. Podczas wydarzenia poruszane były kwestie dotyczące wyzwań i możliwości współpracy w dziedzinie przyszłych technologii morskich między polskimi i szwedzkimi naukowcami, badaczami, ekspertami. Forum kierowane jest do przedstawicieli Sił Zbrojnych ze szczególnym uwzględnieniem Marynarki Wojennej, pracowników naukowych oraz studentów i doktorantów zaangażowanych w projekty badawczo-rozwojowe, przedstawicieli ośrodków badawczo-rozwojowych, jak również inżynierów, managerów ds. technologii, badań i rozwoju oraz innowacji spółek przemysłu stoczniowego i morskiego.
Tomasz Grotnik na podstawie informacji prasowej Saab.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jak na razie to współpraca jest jednokolorowa, oni sprzedają, a my kupujemy. To raczej taka upośledzona współpraca