Pod koniec ubiegłego roku, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, spółka Jelcz Sp. z o.o. opublikowała podsumowanie swej działalności w roku 2023. Podkreślono w nim, że miniony rok był dla Jelcza szczególny z racji zawarcia kilku nowych kontraktów z resortem obrony narodowej, a także pomyślną – przeprowadzoną w błyskawicznym tempie – integrację podwozia Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS z południowokoreańską wyrzutnią rakietową systemu K239 Chunmu, a także premierową prezentację na XXXI MSPO pojazdów 3. generacji, które w przyszłości stanowić będą zasadniczy element oferty firmy.
12 lipca Jelcz Sp. z o.o. podpisała z Wojskowymi Zakładami Łączności nr 1 S.A. umowę na dostawę 43 pojazdów bazowych Jelcz P882.53 8×8, z czteroosobową kabiną opancerzoną, przeznaczonych pod zabudowę Aparatowni Łączności Cyfrowo-Transmisyjnej (AŁC-T). Łączna wartość umowy to 112 mln PLN netto. Po dostawie do WZŁ Nr 1 S.A. podwozia zostaną zintegrowane z masztem kratownicowym o maksymalnej wysokości 33 metrów, na którym zamontowane zostaną systemy antenowe. Dostawy wszystkich pojazdów zostaną zrealizowane w latach 2024‒2026. Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 S.A. realizują projekt AŁC-T (zbiam.pl)
18 lipca 2023 r. spółka zawarła umowę ramową z firmą CNIM Systemes Industrieles na dostawę ciągników siodłowych do zestawów mostów pontonowych PFM (Motorized Floating Bridge) Daglezja-P, które francuska firma dostarczyć ma do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 r. Równolegle z podpisaniem umowy ramowej spółka CNIM złożyła zamówienie o wartości ponad 52 mln PLN na dostawę pierwszych 24 ciągników siodłowych Jelcz C662.D43, które mają zostać wyprodukowane i dostarczone do końca 2024 r. Umowa na ciągniki siodłowe do mostów pontonowych (zbiam.pl)
Największym wyzwaniem dla spółki było opracowanie podwozi 3. generacji, z których prototypy dwóch – P883.57 T80 TS 8×8 i 663.45 T60 TS 6×6 – miały swoją premierę podczas XXXI MSPO w Kielcach. Był to projekt, który wymagał opracowania zupełnie nowego typu konstrukcji, z niezależnym zawieszeniem i kabiną nowego typu. Pojazdy są aktualnie w fazie testów i jeśli badania potwierdzą spełnienie stawianych im wymagań, to spółka będzie chciała wkrótce wdrożyć je do seryjnej produkcji. MSPO 2023 – premiera wojskowych Jelczy trzeciej generacji - Wydawnictwo militarne ZBIAM
Spółka przywiozła także z kieleckich targów dwie prestiżowe nagrody ‒ wyróżnienie specjalne Ministra Obrony Narodowej za system przeciwlotniczy krótkiego zasięgu „mała Narew”, w którym zastosowano podwozia Jelcza P882.57 T21 TS DOW i 442.32 4×4 oraz nagrodę I-stopnia w kategorii innowacyjny produkt w konkursie Lider Bezpieczeństwa Państwa za podwozie ciężarowe P882.57.
11 października Jelcz Sp. z o.o. zawarła z Agencją Uzbrojenia umowę na dostawę podwozi i samochodów ciężarowych Jelcz (6×6 i 8×8), na których zostaną zabudowane wozy dowodzenia, wyrzutnie oraz pojazdy transportowo-załadowcze pocisków kierowanych rakietowego systemu obrony wybrzeża Naval Strike Missile. Łączna wartość kontraktu to 470 mln PLN brutto. Dostawy pojazdów będą realizowane w latach 2024‒2029. Nowy sprzęt i amunicja dla Sił Zbrojnych RP (zbiam.pl)
Końcówka roku przyniosła podpisanie trzech kolejnych umów na dostawę podwozi Jelcz do Sił Zbrojnych RP. 12 grudnia spółka zawarła z Agencją Uzbrojenia umowę na dostawę i integrację podwozi Jelcz z wyrzutniami iLauncher do zestawów rakietowo-artyleryjskich (ZRA) Pilica+. W ramach umowy Jelcz Sp. z o.o. dostarczy 38 podwozi typu P882.57 z kabiną dwumiejscową. Wartość umowy to ok. 550 mln PLN brutto, a dostawy oraz integracja wyrzutni zostaną zrealizowane w latach 2024‒2029. Podwozia dla wyrzutni rakietowych iLauncher (zbiam.pl)
Jako członek konsorcjum PGZ-NAREW, spółka podpisała 19 grudnia Agencją Uzbrojenia umowę na dostawę 24 radarów wczesnego wykrywania (RWW) P-18PL w ramach programu zestawu rakietowego obrony powietrznej krótkiego zasięgu (ZROP-KZ) Narew. Wartość zamówienia to ponad 3,1 mld PLN brutto. Umowa zostanie zrealizowana w latach 2027‒2035, zaś dostawa pierwszych radarów rozpocznie się najpóźniej w 2027 r. Zasadniczymi częściami składowymi zestawu RWW P-18PL są trzy elementy: wóz antenowy WA-18 docelowo na podwoziu Jelcz P112.57 10×10, wóz wskaźnikowy WW-18 na podwoziu Jelcz P662D.43 6×6 i jednostka zasilania JZ-18 na dwuosiowej przyczepie. Umowa na dostawę zestawów radiolokacyjnych P-18PL (zbiam.pl)
21 grudnia 2023 r., tym razem w ramach konsorcjum PGZ-WWR, zawarto kolejną umowę wykonawczą na dostawę 198 podwozi specjalnych Jelcz do integracji z modułem wyrzutni K-MRLS/Homar-K. Dotyczy ona 90 podwozi P882.57 TS T45 K-MLRS (z klasycznym zawieszeniem zależnym) i 108 P883.57 TS T85 K-MRLS z zawieszeniem niezależnym. To pierwszy formalny kontrakt na ciężarówki Jelcza 3. generacji. Samochody mają zostać dostarczone w latach 2024-27, a kontrakt ma wartość około 1,5 mld PLN brutto.
Umowa jest kontynuacją pierwszej umowy wykonawczej, zawartej w grudniu 2022 r., która obejmowała dostarczenie łącznie 59 podwozi specjalnych i pojazdów amunicyjnych wyprodukowanych przez Jelcz Sp. z o.o., które stanowić będą nośniki zarówno pozyskiwanych z Republiki Korei modułów wyrzutni systemu K239 Chunmu, jak i zamawianych w Stanach Zjednoczonych systemów HIMARS. Pierwsza umowa wykonawcza konsorcjum PGZ-WWR (zbiam.pl)
Na koniec należy odnotować fakt przekazania do końca ub.r. przez konsorcjum PGZ-WWR Siłom Zbrojnym RP, głównie 18. pułkowi artylerii z Nowej Dęby, 16 wyrzutni systemu Homar-K na podwoziach Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS 8×8. 18. Pułk Artylerii z pierwszą, zmontowaną w Polsce, wyrzutnią Homar-K (zbiam.pl) Kolejne wyrzutnie Homar-K dostarczone do 18. Dywizji Zmechanizowanej (zbiam.pl)
- Przeprowadzona w rekordowym tempie integracja koreańskiej wyrzutni K239 Chunmoo z naszym podwoziem była możliwa w dużej mierze dzięki zaangażowaniu naszych pracowników, którzy tam na miejscu, w Korei, wspierali tamtejszych specjalistów w integracji wyrzutni z naszym pojazdem. W listopadzie przekazaliśmy pierwszy pojazd Homar-K do polskich sił zbrojnych, a konkretnie do 18. pułku artylerii w Nowej Dębie, a do końca bieżącego roku przekażemy łącznie kilkanaście sztuk tych pojazdów. Dla realizacji tego kontraktu konieczne było przeprowadzenie dynamicznej zamiany w procesach operacyjnych. Duża w tym zasługa całej naszej załogi. Ten rok to także zapowiedź rozwoju i rozbudowy fabryki. To bez wątpienia czas wielkiego przełomu dla naszego przedsiębiorstwa. Liczba kierowanych do nas zamówień powoduje, że spółka weszła na ścieżkę prosperity, notując bardzo dobre wyniki. – powiedział Marcin Runowicz, prezes zarządu Jelcz Sp. z o.o.
Andrzej Kiński na podstawie komunikatu Jelcz Sp. z o.o.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu