9 sierpnia korporacja L3Harris poinformowała, że Siły Powietrzne Kanady odebrały pierwszy egzemplarz wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing CF-188 Hornet, który przeszedł zabieg wydłużenia resursu i modernizacji. Powyższy krok ma pozwolić na zachowanie potencjału do czasu wdrożenia do linii Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Pierwszy egzemplarz CF-188 Hornet (lokalne oznaczenie F/A-18A/B) został dostarczony do lotnictwa wojskowego Kanady w czerwcu bieżącego roku. Prace, w ramach programu HEP (Hornet Extension Project) są prowadzone w zakładach L3Harris mieszczących się w Mirabel w Kanadzie. Ogólnie HEP obejmie 89 samolotów. Zabieg był niezbędny, gdyż pełna gotowość operacyjna floty 88 F-35A Lightning II ma zostać osiągnięta około 2032 roku (pierwsze dostawy zaplanowano w 2026 roku). Oznacza to, że Hornety jeszcze przez lata mają odpowiadać zarówno za zabezpieczenie przestrzeni powietrznej Ameryki Północnej (w ramach systemu NORAD), a także stanowić wsparcie dla sojuszników w Europie.
W ramach prac modernizacyjnych samoloty otrzymają nowe systemy nawigacji GPS oraz transpondery wraz z radiostacjami. Dodatkowo zrealizowana zostanie wymiana stacji radiolokacyjnych AN/APG-73 na AN/APG-79(v)4 z antenami AESA. Samoloty zostaną także zintegrowane z kierowanymi pociskami AIM-9X Sidewinder oraz AIM-120D AMRAAM. Nowym elementem uzbrojenia będą także zasobniki szybujące AGM-154 JSOW. Dzięki przeglądom strukturalnym możliwe będzie także wydłużenie resursów, tak aby samoloty mogły bezpiecznie operować do połowy lat 30. XXI wieku.
Zgodnie z harmonogramem, pierwsze sześć samolotów ma zostać dostarczonych do linii do końca bieżącego roku. Z kolei prace przy wszystkich mają zostać zakończone do 2025 roku – mowa zarówno o egzemplarzach zamówionych bezpośrednio przez Kanadę oraz odkupionych z nadwyżek sprzętowych Australii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu