16 czerwca firma Iveco Defence Vehicles (IDV) poinformowała o podpisaniu umowy ramowej ze szwedzką Administracją ds. Materiałów Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) na dostawę do 3000 lekkich pojazdów dla Sił Zbrojnych Królestwa Szwecji. Pierwsze zamówienie obejmie 400 aut.
Umowa zawarta przez IDV ma charakter ramowej (Framework agreement, FWA) na dostawę do 3000 lekkich samochodów wielozadaniowych kategorii LMPV (Light Multi Purpose Vehicles) typu MUV 4×4 (Military Utility Vehicle). Umowa ma obowiązywać w latach od 2023‒2027, z opcją przedłużenia o kolejnych pięć lat. MUV 4×4, wybrany jako model uznany za spełniający wymagania LMPV, jest dostępny w 12 różnych wariantach, w tym do: transportu żołnierzy, medycznym, łączności, logistycznych i do transportu psów. Samochód konstrukcyjnie bazuje na zmilitaryzowanej modułowej rodzinie aut Iveco Daily 4x4 z kilkoma odmianami różniącymi się dopuszczalną masą całkowitą, podwoziem, kabiną, silnikiem i układem przeniesienia napędu.
MUV opracowany został jako naturalny następca „konia roboczego” Iveco ‒ lekkiego samochodu terenowego M40E15-WM. Przy masie całkowitej do siedmiu ton oferuje maksymalną ładowność czterech ton. Silnik został specjalnie przygotowany do pracy w zakresie temperatur od -32°C do 49°C i może być zasilany standardowymi paliwami NATO. Mobilność dodatkowo zwiększają stały napęd 4×4 z mechanizmami różnicowymi centralnym/przednim/tylnym z blokadą i skrzynią rozdzielczą wyposażoną w WOM, a także niezależne przednie zawieszenie z drążkiem skrętnym. Do tego dochodzi wyłącznie pojedyncze ogumienie, co zapewnia wysoką mobilność w terenie. Ponadto, dzięki unifikacji komponentów i produkcji w całej rodzinie MUV, uproszczony został łańcuch logistyczny, a jednocześnie poprawie ulega elastyczność poprzez wprowadzenie modułowych zabudów w celu zwiększenia przydatności MUV w różnych scenariuszach operacyjnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu