Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejna umowa dla prywatnych stoczni w Turcji

Przedstawiciele konsorcjum STM-TAIS oraz szef SSB prezentują symboliczną planszę z zawarcia umowy na budowę kolejnej partii fregat typu Istanbul. Fot. STM

6 kwietnia w Ankarze, turecka Prezydencja Przemysłu Obronnego SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı) podpisała umowę na budowę kolejnej, liczącej trzy okręty, partii fregat typu Istanbul (İSTİF) z kosorcjum w składzie STM (Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş.) oraz TAIS Gemi İnşa ve Teknoloji A.Ş.

Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. w programie MiLGEM (Milli Gemi), którego opisywane fregaty są kolejnym etapem, uczestniczy od samego jego początku partycypując w budowie m.in. korwet typu Ada. Drugi z wymienionych zakładów - TAIS zrzesza z kolei trzy największe i najbardziej doświadczone, a przy tym prywatne, zakłady stoczniowe: ADİK (Anadolu Deniz İnşaat Kızakları San. ve Tic. A.Ş.), Sedef Tersanesi oraz Sefine Shipyard. ADİK zbudowała większość okrętów desantowych dla Türk Deniz Kuvvetleri (TDK), w tym: okręty desantowe (LST) typu Bayraktar (dwa w służbie od 2017 roku, wyporność 7370 ton) oraz osiem mniejszych wypierających 1156 ton jednostek desantowych typu 150 (LCT, w służbie od 2013 roku). Stocznia Sefine zaangażowana jest obecnie w budowę zbiornikowca DIMDEG oraz bezzałogowców bojowych (UCSV). Sedef Tersanesi z kolei finalizuje budowę największego okrętu, jaki kiedykolwiek zbudowany został dla TDK – śmigłowcowca desantowego Anadolu (L 400).

Konsorcjum stoczniowe STM-TAIS zbudować ma 5., 6. i 7. fregatę opisywanego typu (dla których nie ujawniono jeszcze nazw), a decyzję o tym że konieczne jest ich pozyskanie podjęto jeszcze w grudniu ubiegłego roku, podobnie jak w przypadku poprzednich okrętów przyjęty harmonogram zakłada przekazanie wszystkich jednostek przed upływem 36 miesięcy od chwili podpisania umowy. Budowę prototypowej jednostki, której nadano nazwę Istanbul (F 515), zainicjowano w stoczni Istanbul Shipyard 19 stycznia 2017 roku, a położenie stępki odbyło się 3 lipca tego samego roku. Okręt na wodę zszedł po nieco ponad czterech lat prac, 23 stycznia 2021 roku. Na początku września planowane jest uroczyste przekazanie prototypu TDK. Poza F 515 w stoczniach należących do konsorcjum STM-TAIS, w początkowej fazie budowy są trzy bliźniacze fregaty, na budowę których umowę podpisano 24 stycznia bieżącego roku.

Najnowsze fregaty budowane dla Turcji legitymować się będą wypornością pełną 3000 ton przy wymiarach kadłuba 113,2 x 14,4 x 4,05 m. Napęd skonfigurowany został w układzie CODAG z dwoma silnikami wysokoprężnymi MTU 20V 4000 M93L oraz turbiną gazową General Electric LM2500. Prędkość maksymalna przekroczyć ma 29 węzłów. Przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów zasięg wyniesie ok. 5700 Mm.

Uzbrojenie, poza wspomnianą już armatą oraz 16-prowadnicową wyrzutnią VLS MIDLAS (do pocisków do zwalczania środków napadu powietrznego systemu Hizar) składać się będzie z 16 wyrzutni pocisków przeciwokrętowych Roketsan Atmaca Block 1. Okręty opisywanego typu będą także pierwszymi, budowanymi dla Turcji, nosicielami najnowszego dwulufowego systemu obrony bezpośredniej Aselsan Gokdeniz kal. 35 mm. Obronę przed niewielkimi jednostkami nawodnymi w bezpośredniej bliskości okrętu zapewnią dwa zdalnie sterowane stanowiska strzeleckie Aselsan STOP kal. 25 mm. Zwalczanie okrętów podwodnych realizowane będzie mogło być z wykorzystaniem śmigłowca pokładowego S-70B lub torped wystrzeliwanych z dwóch podwójnych wyrzutni kal. 324 mm (dla torped Mk 46 Mod 5 lub Mk 54). Głównym systemem radiolokacyjnym będzie pracujący w paśmie G (4-6) trójwspółrzędny radar Aselsan Hazar. Jak większość obecnie budowanych jednostek dla Tureckich Sił Morskich (TDK), tak i opisywane fregaty otrzymają radary o zmniejszonej możliwości wykrycia (LPI) typu Aselsan Alper. Fregaty zostaną kompleksowo zabezpieczone przed atakami ze strony środków napadu powietrznego oraz torped. Pierwsze z zagrożeń będzie wykrywane i neutralizowane z wykorzystaniem rozbudowanego systemu walki elektronicznej Aselsan Ares-2N (wykrywanie) i Areas-2C (zakłócanie). W przypadku zagrożeń spod wody wykorzystany zostanie system Aselsan Hizir. Nad optymalną pracą wszystkich systemów pokładowych czuwać będzie system dowodzenia Havelsan Advent. Załoga liczyć będzie 123 osoby. Podczas tej samej uroczystości podpisano także dodatkową umowę na dostarczenie i integrację z systemami pokładowymi nowych fregat, opracowanego przez koncern Armelsan sonaru ARAS-2023 przeznaczonego do wykrywania nurków dywersantów.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc