Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych uruchamia zakupy seryjnych MH-139A Grey Wolf

Fot. USAF

7 marca koncern Boeing poinformował o podpisaniu umowy, o wartości 285 mln USD, w sprawie dostawy pierwszej transzy seryjnych wielozadaniowych śmigłowców MH-139A Grey Wolf. Ich dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku.

Pierwsza partia produkcyjna obejmuje trzynaście egzemplarzy wraz z pakietem wsparcia fabrycznego. Maszyny dołączą do czterech przedseryjnych MH-139A Grey Wolf, które były wykorzystywane do prób oraz certyfikacji. W sierpniu 2022 roku zostały formalnie dostarczone użytkownikowi – US Air Force i trafiły do bazy Duke Field na Florydzie, gdzie są prowadzone testy operacyjne oraz przygotowywanie procedur użycia. Łącznie, w ramach programu planowany jest zakup 84 egzemplarzy MH-139A Grey Wolf, które zastąpią w linii obecnie eksploatowane Bell UH-1N Huey. Głównym zadaniem stojącym przed flotą MH-139A jest zabezpieczenie infrastruktury wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także transportu ważnych osobistości. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska. Część floty ma stacjonować w Japonii.

Niejako w cieniu prób i testów, a także pierwszego kontraktu produkcyjnego na 13 nowych MH-139A, Departament Obrony poinformował, że warsztaty remontowe FRCE (Fllet Readiness Center East) mieszczące się w bazie Cherry Point w stanie Karolina Północna zostały certyfikowane jako główne centrum serwisowe dla MH-139A Grey Wolf w strukturach amerykańskich sił zbrojnych. Powyższa decyzja została upubliczniona 6 marca.

MH-139A Grey Wolf to wynik kooperacji koncernów Boeing oraz Leonardo. Konstrukcja bazuje na wielozadaniowym śmigłowcu AW139 – w ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1130 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc