Straż Wybrzeża Królestwa Szwecji (Kustbevakningen) zakontraktowała w holenderskiej grupie stoczniowej Damen Shipyards serię jednostek dozorowych. Nowe statki mają wejść do służby w drugiej części 2024 roku.
Serię siedmiu patrolowców typu KBV 320 zbuduje szwedzka stocznia Damen Oskarshamnsvarvet w Oskarshamn. Zastąpią one starsze jednostki KBV 302-KBV 311, będące w linii od 1995 roku, które ze względu na wiek muszą być wymienione.
Nowe statki będą operować głównie w pobliżu wybrzeża, mając możliwość wykonywania zadań również na otwartym morzu. Połączą one dozór morski, obejmujący kontrolę i egzekwowanie prawa, z ratownictwem ekologicznym i zdolnością reagowania na wycieki ropy oraz innych szkodliwych substancji. Dzięki możliwości przewożenia większej ilości sprzętu do usuwania rozlewów olejowych oraz wbudowanemu zbiornikowi na zanieczyszczenia płynne, będą one mogły służyć do podejmowania szybkich, pierwszych interwencji.
Seria KBV 320, którą zaproponował Damen, spełnia surowe kryteria projektowe, jakie postawiła Kustbevakningen. Straż Wybrzeża opracował swój projekt wstępny, odzwierciedlający potrzebę wydajności paliwowej napędu, bezpieczeństwa i komfortu załogi, a także elastyczności operacyjnej. Damen udoskonalił ten projekt pod względem żeglowności i komfortu żeglugi poprzez wydłużenie kadłuba na linii wodnej do przodu, a tym samym włączenie możliwości zastosowania dziobu typu „axe” (pol. „topór”). Dłuższa linia wodna pozwala statkom na utrzymanie prędkości przy mniejszym oporze w wodzie, podczas gdy smukły pionowy dziób poważnie ogranicza uderzanie o fale przy dużej prędkości.
Seria statków została zaprojektowana w celu zmniejszenia zużycia energii poprzez zaawansowaną konstrukcję i projekt. Kadłub z włókien węglowych będzie o około 10 ton lżejszy i będzie miał o 18% mniejszy opór w wodzie w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji. Zastosowanie włókna węglowego obejmuje też nadbudówkę. Ten mocny kompozyt pozwala na wykonanie wąskich ram okiennych na mostku, zapewniając niezakłócony widok ze stanowiska sternika, co zwiększa bezpieczeństwo podczas operacji przy dużych prędkościach.
Jednostki będą napędzane przez trzy silniki Volvo D13 i Volvo IPS 1050 z system oczyszczania spalin. Oczekuje się, że statki będą miały o 20% niższe zużycie paliwa w porównaniu do poprzednich serii, a emisja dwutlenku węgla zostanie zmniejszona o 70 ton na jednostkę rocznie w porównaniu z zastępowanymi patrolowcami. Przewiduje się też, że zużycie energii elektrycznej zostanie zmniejszone o 35%, natomiast praca generatorów na biegu jałowym będzie zredukowana o 30% dzięki elektrycznie napędzanemu systemowi hydraulicznemu.
Patrolowce będą wypierały 53 tony i miały długość 26,7 m oraz szerokość 6,40 m. Prędkość wyniesie 25 węzłów, natomiast załogę stały tworzyć będzie czterech ludzi.
Pochylnia na rufie pozwoli na łatwe i szybkie zwodowanie oraz wyciągnięcie hybrydowej łodzi motorowej. Będzie tam też zainstalowana wysuwana platforma do skutera wodnego. Do obsługi małych ładunków posłuży hydrauliczny żuraw pokładowy.
Siedem statków zostanie zbudowanych w specjalistycznej stoczni Damena zajmującej się kompozytami, po czym zostanie wysłana do Damen Oskarshamnsvarvet, gdzie budowa będzie kontynuowana, aż do zdania jednostek. Po zakończeniu programu szkoleń zapoznawczych, statki zostaną przekazane Kustbevakningen. Oskarshamnsvarvet będzie również pełnił rolę centrum serwisowego w okresie gwarancyjnym i pozostanie dostępny dla działań serwisowych podczas operacyjnego okresu życia patrolowców.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu