10 stycznia Boeing ogłosił wyniki dotyczące dostaw statków powietrznych w IV kwartale 2023 roku. Co zwraca uwagę to liczby maszyn dostarczonych przez militarny oddział koncernu.
Ogółem, w 2023 roku, do użytkowników dostarczono 77 śmigłowców bojowych AH-64E Apache (w tym 57 przebudowanych z wcześniejszych odmian), 20 ciężkich CH-47F Chinook (w tym 9 przebudowanych), 22 wielozadaniowe samoloty bojowe F/A-18E/F Super Hornet, 13 samolotów transportowo-tankujących KC-46A Pegasus, dwa wielozadaniowe śmigłowce MH-139A Grey Wolf, 11 samolotów patrolowych P-8A Poseidon, a także trzy samoloty szkolenia zaawansowanego T-7A Red Hawk. Uwagę zwraca także duża liczba samolotów bojowych rodziny F-15 Eagle – 9 sztuk. W powyższej znalazły się przede wszystkim eksportowe F-15QA dla Kataru.
Jak wyjaśnia producent, tylko w ostatnim kwartale 2023 roku, dostawy obejmowały trzy samoloty rodziny F-15 Eagle – wszystkie F-15EX Eagle II przeznaczone dla US Air Force. Oznacza to, że poza parą (003 i 004), którą dostarczono do Eglin 20 grudnia, Boeing zdołał przekazać piąty egzemplarz seryjny (najprawdopodobniej 005). Częściowo możliwość dostawy była ogłoszona przy okazji przebazowania drugiej pary – wówczas planowano, że do końca 2023 roku uda się dostarczyć trzecią parę. Cała szóstka ma stacjonować na Florydzie i brać udział w procesie szkolenia, tworzenia procedur oraz kolejnych prób operacyjnych. Co należy podkreślić grudniowe dostawy obejmują maszyny w docelowej konfiguracji wyposażenia pokładowego (m.in. dysponują system walki elektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS). Co należy odnotować nie dysponują one obecnie konforemnymi zbiornikami paliwa.
W ramach I partii wstępnej Boeing ma dostarczyć osiem samolotów. Ostatnie dwa, które znajdują się na etapie prac wyposażeniowych, mają trafić do 142. Skrzydła Myśliwskiego Gwardii Narodowej stanu Oregon i stacjonować w bazie Kingsley Field. Będą to pierwsze operacyjne maszyny tego typu. Nie można wykluczyć, że poza zakończeniem procesu dostawy, wkrótce dojdzie do podpisania umowy produkcyjnej na kolejne maszyny – już w październiku bieżącego roku obie strony osiągnęły porozumienie w sprawie zakontraktowania 48 F-15EX w trzech partiach produkcyjnych.
Poza produkcją na potrzeby Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych Boeing oczekuje na zawarcie umowy LOA z Indonezją w sprawie sprzedaży 24 F-15EX do tego kraju. Dodatkowo Izrael oczekuje na wydanie zgody na sprzedaż maszyn do tego kraju. Nie można także wykluczyć, że w 2024 roku pojawią się kolejni chętni.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu