24 czerwca izraelska firma Rafael Advenced Defense Systems poinformowała, że Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii wskazało jej aktywny system ochrony pojazdu Trophy jako element chroni modernizowanych do standardu Challenger 3 czołgów podstawowych British Army. Więcej na temat modernizacji brytyjskich Challengerów 2 w WiT 5/2021.
Na razie system zostanie zintegrowany z prototypowym czołgiem Challenger 3, po czym wóz zostanie poddany szczegółowym badaniom i ocenie. Jeżeli nie będzie dalszych przeszkód, Trophy trafi na wszystkie 148 zaplanowanych do modernizacji czołgów. Tym samym Challenger 3 ma szansę stać się trzecim typem czołgu używanego w państwach NATO, który zostanie seryjnie wyposażony w aktywny system ochrony pojazdu Rafaela. Co ciekawe, Brytyjczycy zdecydowali się na lżejszą wersję Trophy MV, będącą wariantem średnim pomiędzy chętniej wybieranym do czołgów i innych ciężkich wozów bojowych (np. rodzina Merkawa/Namer, Leopard 2A7A1 ‒ patrz WiT 3/2021, M1A2B i C Abrams) wariantem HV, a lekkim (wybieranym do lekkich pojazdów opancerzonych, jak np. HMMWV, JLTV itd.) LV. Trophy MV jest systemem o możliwościach analogicznych do Trophy HV, jest jednak od niego zdecydowanie lżejszy (450 kg wobec ponad 800 kg) i potrzebuje mniej miejsca (objętość 0,29 m3 wobec 0,69 m3). Został opracowany z myślą o integracji na pojazdach o średniej masie, jak kołowe transportery opancerzone czy bojowe wozy piechoty. Dotychczas, oficjalnie, nie znalazł użytkowników. Po raz pierwszy był prezentowany podczas wystawy DSEI w Londynie w 2007 r. Warto pamiętać, że atutem rodziny Trophy jest to, że jej najcięższy przedstawiciel jest jedynym produkowanym aktywnym systemem ochrony pojazdów, który został sprawdzony w realnym boju. Wielokrotnie ratował zdrowie i życie izraelskich żołnierzy załóg wozów bojowych zagrożonych przez przeciwpancerne pociski kierowane czy granatniki przeciwpancerne. Więcej na temat historii i budowy systemu Trophy i całej rodziny piszemy tutaj.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu