Zaloguj

Pierwszy montaż Trophy w warunkach polowych

10 lipca US Army Europe (USAREUR, dowództwo US Army w Europie) poinformowało, że w finalnej fazie międzynarodowych ćwiczeń „Defender Europe-20+”, które odbędą się w dniach 14 lipca-22 sierpnia m.in. na terenie Polski, wezmą udział żołnierze z 2. batalionu 12. Pułku Kawalerii i 1. ABCT (Armored Brigade Combat Team), łącznie około 550 żołnierzy.

Obydwa brygadowe zespoły bojowe są częścią 1. Dywizji Kawalerii i jednostkami pancernymi. Wraz z żołnierzami w ćwiczeniach weźmie udział około 55 czołgów Abrams (M1A2B) oraz bojowych wozów piechoty M2A3 Bradley. Sprzęt zostanie przetransportowany przez komercyjnych i wojskowych przewoźników kolejowych na poligon w Drawsku Pomorskim.

Najciekawszym elementem ćwiczeń będzie instalacja aktywnych systemów ochrony pojazdu Trophy HV na czołgach Abrams w warunkach polowych. Jest to nowość dla US Army, dotąd bowiem nie ćwiczono instalacji tego stosunkowo nowego dla US Army systemu w polu, w warunkach zbliżonych do bojowych. Zestawy Trophy HV zostały dostarczone w lutym do ośrodka treningowego Bergen-Hohne w Niemczech i zostaną przetransportowane do Polski wraz z czołgami i bwp. Będzie to drugie wykorzystanie Abramsów z zainstalowanym systemem ochrony aktywnej w Polsce – ich debiut (także w ogóle pierwsza publiczna prezentacja na poligonie) miał miejsce podczas ćwiczeń „Saber Strike 18”.

System Trophy HV (znany także jako ASPRO-A) to „ciężki” członek rodziny Trophy, w której poza tym są wariant lekki (Trophy LV) i średni (Trophy MV). Istnieje też wariant pośredni, Trophy VPS. To stosunkowo nowa odmiana, testowana np. w 2018 r. przez US Army, o masie zbliżonej do wersji MV, ale o skuteczności podobnej do wersji HV. Cała rodzina jest dziełem izraelskiej firmy Rafael Advanced Defense Systems. Rodzina Trophy znajduje się w służbie Sił Obronnych Izraela od 2010 r., gdzie systemy instalowane są m.in. na czołgach Merkawa Mk 4 i ciężkich transporterach opancerzonych Namer. Systemy Trophy były też testowane na innych pojazdach Sił Obronnych Izraela i obecnie izraelscy wojskowi dążą, by każdy pojazd bojowy wykonujący zadania w realnych warunkach bojowych był weń wyposażony. Trophy został zresztą sprawdzony w boju, co udowodniło, że jego instalacja na wozie bojowym znacząco zwiększa szanse na przetrwanie pojazdu i załogi czy desantu. Poza Izraelem rodzina Trophy instalowana jest na czołgach rodziny Abrams (wspomniana odmiana HV o masie ponad 800 kg; łącznie zamówiono około 350 zestawów dla US Army, a systemem interesował się także Korpus Piechoty Morskiej, który jednak zamierza zrezygnować z czołgów), była też testowana na bojowych wozach piechoty M2A3 Bradley i kołowych transporterach opancerzonych Stryker (Trophy VPS) czy na pojazdach wielozadaniowych JLTV (Trophy LV). W nieodległej przyszłości w Trophy HV wyposażona zostanie niewielka liczba niemieckich czołgów Leopard 2 (prawdopodobnie w odmianie A7V). Na rynku amerykańskim i niektórych rynkach europejskich system Trophy oferowany jest przez włoski koncern Leonardo (w USA Leonardo DRS).

(Bartłomiej Kucharski) Foto: DGRSZ
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc