Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Słowenia stawia na Leonardo C-27J Spartan

Rząd Słowenii, analizując działania związane z I falą pandemii COVID-19, podjął decyzję o zakupie lekkiego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan. Fot. Łukasz Pacholski

15 stycznia rząd Republiki Słowenii poinformował, że ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną na świecie oraz analizę rynku, podjął decyzję o rozpoczęciu negocjacji z rządem Włoch w sprawie zakupu lekkiego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan.



Powyższa decyzja to wynik analiz sytuacji z pierwszej połowy 2020 r., kiedy wybuchła pierwsza fala pandemii COVID-19. Pokazała Słoweńcom potrzebę dysponowania samolotami transportowymi zdolnymi do ewakuacji medycznej własnych obywateli i przewożenia niezbędnego sprzętu medycznego, którego brakowało na potrzeby społeczeństwa. To zaś spowodowało uruchomienie analizy rynku w zakresie możliwości zakupu odpowiedniego samolotu tej klasy. Słoweńscy specjaliści oceniali możliwości operacyjne i ekonomiczne Airbusów C-295W oraz A400M Atlas, Leonardo C-27J Spartan, Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules i Embraer C-390 Millenium. Poza maszynami fabrycznie nowymi oceniano także potencjalne oferty egzemplarzy używanych. Ostatecznie, w grudniu 2020 r., komisja oceniająca wskazała, że najlepszą opcją jest właśnie C-27J Spartan.

Rząd Słowenii chce dokonać zakupu poprzez międzyrządową umowę z Rzymem. Tego typu procedura może wzmocnić współpracę militarną obu państw, gdyż Włosi mogą wspierać Słoweńców w zakresie wsparcia logistycznego eksploatacji C-27J Spartan, a także w szkoleniu personelu wojskowego. Nowa maszyna najprawdopodobniej pozwoli na zastąpienie obecnie eksploatowanego samolotu transportowego Aero Vodochody L-410 Turbolet.


C-27J Spartan został wdrożony do produkcji w 2006 r. i od wielu lat jest jednym z dwóch dominujących konstrukcji w segmencie lekkich samolotów transportowych. Do końca 2020 r. koncern Leonardo mógł pochwalić się sprzedażą blisko 100 egzemplarzy seryjnych, które trafiły m.in. do sił powietrznych Bułgarii, Grecji, Litwy, Rumunii, Włoch i Słowacji. W ciągu ostatnich miesięcy konstrukcja nie zdobyła dużej liczby zamówień, stąd nawet sprzedaż pojedynczego egzemplarza Słowenii może być ważnym wydarzeniem. Może przynieść szanse na kolejne kontrakty na obszarze Bałkanów, gdyż inne państwa regionu też są zainteresowane modernizacją potencjału transportowego.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Słowenia stawia na Leonardo C-27J Spartan”

  1. Mała uwaga, Aero Vodochody nie jest producentem samolotów L 410. L 410 jest produkowany przez Aircraft Industries (dawniej Let Kunovice).

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc