Podczas rozpoczętej 27 maja w podwarszawskiej Jachrance, zorganizowanej przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej XIII Międzynarodowej Konferencji Naukowej EKSPLOBALIS_2024 „TECHNOLOGIE OBRONNE – innowacyjne rozwiązania współczesnego sprzętu wojskowego”, Huta Stalowa Wola S.A. zaprezentowała pierwszy prototyp (P1) kołowego pojazdu opancerzonego Heron 6×6. Pojazd zaprezentowano w wersji wozu dowodzenia (np. szczebla dowódcy batalionu zmechanizowanego/dywizjonu artylerii lufowej czy rakietowej), wyposażonej w sprzęt przetwarzania danych i łączności wewnętrznej firmy TELDAT (m.in. BMS JAŚMIN System Zarządzania Walką i Łączności Batalionu, Kompanii, Plutonu i Drużyny; System Komunikacji Pokładowej VIS JAŚMIN).
Heron 6×6 to, podobnie jak jego mniejszy kuzyn Waran 4×4, to efekt współpracy Huty Stalowa Wola S.A. z czeskim holdingiem Czechoslovak Group, a konkretnie Tatra Export s.r.o., sformalizowanej poprzez zawarcie umowy we wrześniu 2020 r. Polsko-czeska umowa o współpracy na rzecz Sił Zbrojnych RP (zbiam.pl). Bazuje on na pojeździe opancerzonym TADEAS 6×6 (Tatra Defence Armoured Solution), wykorzystującym podwozie rodziny Tatra Force T 815-7 z pierwszą i trzecią osiami skrętnymi. Układ napędowy został na obecnym etapie zunifikowany z zastosowanym w seryjnych Waranach 4×4. Prototyp Herona 6×6 ma opancerzenie o odporności 3 wg STANAG 4569A/B i masę bojową sięgającą 22 ton. P1 został dostosowany do wymagań strony polskiej i skompletowany w Czechach, kolejny prototyp – P2 – który ma być gotowy jesienią br. będzie już w większym stopniu spolonizowany.
Skompletowany dosłownie przed kilkoma tygodniami pojazd, w dniach 20-24 maja wziął udział w ćwiczeniach doświadczalnych FEX 2024 (Field Experimentation Exercise), zorganizowanym w Ośrodku Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych Nowa Dęba. Celem przedsięwzięcia była praktyczna weryfikacja rozwiązań i technologii oferowanych przez przemysł obronny na potrzeby koncepcji batalionu przyszłości (FTF – Future Task Force). Huta Stalowa Wola S.A. wraz ze swoimi partnerami TELDATEM i WB Group zaprezentowała na nich wozy dowodzenia szczebla dowódcy batalionu/dywizjonu na Heronie 6×6 i szczebla kompanii/baterii na Waranie 4x4.
Wkrótce bardziej szczegółowy opis nowego pojazdu z Huty Stalowa Wola S.A. zostanie opublikowany na łamach miesięcznika „Wojsko i Technika”.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
To jest naprawdę żałosne. Niemal 40-sto milionowy kraj nie potrafi samodzielnie wyprodukować pojazdu opancerzonego czy nawet ciężarówki.
Super! Jest to odpowiednik pojazdu TITUS dla armii czeskiej.
Będzie tak jak z Borsukiem.Pokazywany , sprawdzani potem 3 szt na rok.Te potem za ...5lat???
Ciekawe i na czasie rozwiązanie.Brakowalo takiego wozu dowodzenia na szczeblu BMS w SZ RP. Temat kontynuowany od lat-nieskutecznie, może w koncu będzie sukces.
Pozdrowienia