Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. zaprezentowała prototyp kołowego pojazdu opancerzonego Heron 6×6.
Jest to premiera kielecka Herona 6x6, kiedy po raz pierwszy może się mu przyjrzeć z bliska szersza publika, lecz wcześniej wóz był prezentowany podczas XIII Międzynarodowej Konferencji Naukowej EKSPLOBALIS_2024 „TECHNOLOGIE OBRONNE – innowacyjne rozwiązania współczesnego sprzętu wojskowego” (koniec maja) oraz podczas defilady z okazji Święta Wojska Polskiego (15 sierpnia). Pojazd prezentowany jest w wersji wozu dowodzenia szczebla batalionu lub dywizjonu (podczas warszawskiej defilady występował w roli wozu dowodzenia dywizjonu artylerii rakietowej, poprzedzając artyleryjskie wyrzutnie rakietowe K239PL Homar-K). Konstrukcyjnie Heron 6×6 wywodzi się z pojazdu Tatra Export s.r.o. TADEAS 6x6, wykorzystującym podwozie rodziny Tatra Force T 815-7 z pierwszą i trzecią osiami skrętnymi. Układ napędowy został na obecnym etapie zunifikowany z zastosowanym w seryjnych Waranach 4×4 (który także jest efektem współpracy z czeską firmą wchodzącą w skład holdingu Czechoslovak Group). Prototyp Herona 6x6 ma masę bojową sięgającą 22 t przy opancerzeniu na poziomie 3 wg normy STANAG 4569A/B. Pierwszy prototyp (P1) został skompletowany w Czechach z uwzględnieniem wymagań strony polskiej, drugi (P2) będzie w większym stopniu spolonizowany, choć przyjdzie na niego poczekać do jesieni.
Jako wóz dowodzenia szczebla batalionu/dywizjonu, Heron 6x6 został wyposażony w sprzęt przetwarzania danych i łączności wewnętrznej firmy TELDAT (m.in. BMS JAŚMIN System Zarządzania Walką i Łączności Batalionu, Kompanii, Plutonu i Drużyny; System Komunikacji Pokładowej VIS JAŚMIN). Nic nie stoi na przeszkodzie, by z czasem, pojawiły się nowe odmiany Herona.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Na 1 szt się skończy. Tak jak Waran.