21 czerwca w, należącej do korporacji General Dynamics, stoczni National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) w San Diego w stanie Kalifornia odbyła się uroczystość położenia stępki dla zbiornikowca floty, który otrzyma imię Sojourner Truth (T-AO-210).
Sojourner Truth jest kolejną już jednostką najnowszego typu zbiornikowców floty budowanych dla amerykańskiego dowództwa logistycznego MSC (Military Sealift Command). Jest to także drugi okręt tego typu (po Lucy Stone T-AO-209), którego imię wybrano dla uczczenia członkini amerykańskiego abolicjonizmu.
Program budowy jednostek typu John Lewis od samego początku zakładał pozyskanie aż 20 nowych okrętów, które początkowo mają wspierać a docelowo zastąpić, eksploatowane od 1986 roku zbiornikowce floty typu Henry J. Kaiser (MSC eksploatuje 16 takich zbiornikowców). Na chwilę obecną zamówienie obejmowało dziewięć jednostek z których trzy pierwsze zostały już przekazane odbiorcy: John Lewis (T-AO-205, 26 lipca 2022 roku, Prototypowy zbiornikowiec typu John Lewis dostarczony użytkownikowi/ZBiAM.pl), Harvey Milk (T-AO-206, 11 lipca 2023 roku) oraz Earl Warren (T-AO-207, 7 maja 2024 roku, Najnowszy zbiornikowiec US Navy w służbie/ZBiAM.pl). Kolejne dwa znajdują się natomiast w różnej fazie budy, mowa tu o przyszłym Lucy Stone (T-AO 209), którego stępkę położono 8 sierpnia 2023 roku (Flota nowych zbiornikowców floty US Navy się powiększa/ZBiAM.pl) oraz T-AO-208, który otrzymał imię na cześć Roberta F. Kennedy’ego brata słynnego amerykańskiego prezydenta. Ta jednostka została z kolei już zwodowana 28 października 2023 roku (Robert F. Kennedy zwodowany/ZBiAM.pl). Następne trzy jednostki zostały już zamówione. Dla nich z kolei zabezpieczono imiona: Thurgood Marshall (T-AO-211) oraz Ruth Bader Ginsburg (T-AO-212) oraz Harriet Tubman (T-AO-213). Palenie blach dla Sojourner Truth odbyło się z kolei 27 marca 2023 roku (Rozpoczęto budowę kolejnego zbiornikowca floty dla US Navy/ZBiAM.pl).
Zadania do jakich zostały zaprojektowane nowe zbiornikowce są pokrewne z tymi jakie od prawie czterech dekad realizują Kaisery tj. zaopatrywanie amerykańskich okrętów oraz ich zespołów, w tym głównie grup lotniskowcowych oraz desantowych w paliwo oraz ograniczone ilości materiałów suchych.
NASSCO umowę na budowę sześciu pierwszych zbiornikowców, początkowo określanych jako T-AO(X), otrzymała 30 czerwca 2016 roku. Projekt nowych zbiornikowców flot opracowany został zgodnie z cywilnymi wymaganiami dotyczącymi tankowców w tym m.in. podwójny kadłub oraz wojskową doktryną OPNAVINST 9070.1, która reguluje kwestie przeżywalności wszystkich jednostek budowanych dla US Navy. Nadzór nad budową realizuje amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne ABS (American Bureau of Shipping). Okręty charakteryzują się wypornością pełną 49 850 ton przy wymiarach 227,4×32,4×10,2 m. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Fairbanks-Morse 12V48/60 CR o mocy po 14 400 kW. Maksymalna prędkość okrętów wynosi 20 węzłów, przy której mogą przebyć 6147 Mm. Załoga stała składa się 99 marynarzy cywilnych (CIVMAR). Pojemność zbiorników umożliwia okrętom przewożenie do 24 800 m3 paliwa. Dodatkowo nowe jednostki mogą przewozić inne ładunki jak: produkty mrożone (magazyny mają pojemność 1530 m3) oraz produkty chłodnicze (1646 m3). Podobnie jak starsze okręty nowe zbiornikowce wyposażone są w siedem stanowisk UNREP (Underway Replenishment), z których pięć przeznaczonych jest do przekazywania paliwa (trzy na lewej burcie i dwa na prawej). Umożliwia to obsługę do dwóch okrętów w tym samym czasie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu