Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Podpisano umowę na budowę fregat FREMM Evo

Wizja artystyczna najnowszej odmiany fregat typu FREMM, wyraźnie widać modyfikacje nadbudówek niezbędne do instalacji anten m.in. nowego systemu radiolokacyjnego. Fot. Fincantieri 

31 lipca zawarto umowę pomiędzy włoskim konsorcjum OSN (Orizzonte Sistemi Navali), spółką joint venture utworzoną przez Fincantieri (51%) oraz Leonardo (49%), a Międzynarodową Organizacją Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement) na budowę dwóch kolejnych fregat z rodziny Carlo Bergamini (FREMM) dla Marina Militare.

Podpisany dokument opiewa na kwotę ok 1,5 mld EUR i dotyczy budowy jednostek w najnowszej odmianie FREMM Evo (Evolution). O gotowości do zawarcia takiej umowy OCCAR informował już 16 maja bieżącego roku, w dniu kiedy próby morskie rozpoczęła fregata Spartaco Schergat (F598).

Wersja Evo będzie najbardziej rozwiniętą odmianą oryginalnej koncepcji a bazą dla niej jest wersja  GP-e (General Purpose - extended). Zgodnie z harmonogramem zbudowano dwa okręty w tej odmianie i poza wspomnianym F598 jest to Emilio Bianchi (F599), którego stępkę położono 12 grudnia 2021 roku, a wodowanie miało miejsce 24 maja 2024 roku. W odróżnieniu od oryginalnej wersji GP, okręty w rozszerzonej wersji charakteryzują się zwiększonymi możliwościami wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych ASW (Anti Submarine Warfare). Cechą która je wyróżnia od klasycznych wersji GP jest instalacja sonaru holowanego Thales UMS 4249 CAPTAS 4 w miejscu zabudowanego pod lądowiskiem slipu dla 11-metrowej łodzi abordażowej CABAT, produkcji CABI Cattaneo, dla zaokrętowanego pododdziału wojsk specjalnych oraz panoramicznej echosondy SeaBeam 3050. Dodatkowo okręty otrzymają dwie 12-lufowe wyrzutnie przeciwtorpedowego systemu SLAT (Systeme de Lutte Anti-Torpille). FREMM GP-e otrzymają także nowocześniejsze, w porównaniu do starszych jednostek tego typu, systemy elektroniczne i łączności, co z kolei wymusiło przeprojektowanie konstrukcji masztu głównego. Część systemów będzie tożsamych z tymi jakie trafiły na pokłady okrętów uniwersalnych typu Thaon di Revel.

Okręty budowane w ramach projektu EVO otrzymają nowy system radiolokacyjny tj. trójwspółrzędny, dwuzakresowy radar Leonardo Kronos Dual Band, tożsamy z tym jaki instalowany jest na okrętach typu PPA w odmianie Full. Jego zespół antenowy składa się z ośmiu anten ścianowych z których cztery pracują w paśmie G/H (4-8 GHz, Kronos Quad 3000), a cztery kolejne w paśmie I (8-10 GHz, Kronos StarFire 3000). Aby było to możliwe, bryła nadbudówki zostanie mocno zmodyfikowana (na dziobie) oraz rozbudowana na rufie. Tak też powstanie nowa struktura, zintegrowana z rufowym kominem, na ścianach której zainstalowane zostaną anteny nowego Kronosa. System ten zastąpi wykorzystywany obecnie na okrętach typu Carlo Bergamini, pracujący w paśmie G (4-6 GHz), trójwspółrzędny radar z anteną AESA, Leonardo Kronos Grand Naval, którego antena znajduje się w charakterystycznej kulistej kopule na topie masztu głównego. Także i pozostałe systemy elektroniczne w tym m.in. system walki elektronicznej otrzymają dedykowane anteny panelowe wkomponowane w strukturę masztu głównego. Kolejne zmiany dotyczą m.in. systemów uzbrojenia. Nowe jednostki otrzymają bowiem dwa ośmiokomorowe wyrzutnie VLS typu MBDA Sylver A70 (z opcją na kolejne dwa takie same moduły) a także pociski rakietowe przeznaczone do zwalczania rakiet balistycznych typu MBDA Aster 30B1NT. Dotychczas włoskie fregaty uzbrojone były w dwie ośmiokomorowe wyrzutnie pionowe MBDA Sylver A50 do pocisków MBDA Aster-15 i 30. Uzbrojenie artyleryjskie stanowić będą dwie 76 mm/62 armaty typu SR Strales (dla amunicji korygowanej DART), po jednej na dziobie i rufie. Nowością będą małokalibrowe systemy artyleryjskie w postaci dwóch, pojedynczych armat Leonardo Lionfish kal. 30 mm z automatami X-gun kal. 30 mm. Bez zmian natomiast pozostanie uzbrojenie ofensywne, które składać się będzie z ośmiu pocisków przeciwokrętowych z możliwością zwalczania celów lądowych MBDA Teseo Mk-2A Block 4. Okręty otrzymają także najnowszy system dowodzenia walką SADOC 4 z zaimplementowanym oprogramowaniem, które uczynić mają z niego system odporny na cyberataki. Budowa nowych okrętów, których przyszłe nazwy oraz numery burtowe nie zostały jeszcze ujawnione, ma się rozpocząć w 2025 i 2026 roku, a wodowanie spodziewane jest odpowiednio w 2029 i 2031 roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc