Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy zagraniczny użytkownik ACV?

Hiszpania planuje zakup 34 amfibijnych kołowych transporterów opancerzonych ACV. Fot. US Navy/MC2 Kristopher Haley.

31 grudnia w hiszpańskich mediach opublikowano informacja, że jakoby Marynarka Wojenna Królestwa Hiszpanii (Armada Española) zamierza nabyć dla Piechoty Morskiej (Infantería de Marina) nowe kołowe pojazdy opancerzone.

Wśród planów zakupowych na najbliższe dwa lata jest program pozyskania 34 amfibijnych opancerzonych wozów bojowych na podwoziu kołowym w układzie 8×8. Jedynym rozważanym kandydatem ma być w tym przedsięwzięciu amerykańsko-brytyjski ACV (https://zbiam.pl/kolejna-umowa-w-ramach-programu-acv/), opracowany wspólnie przez włoską spółkę Iveco (na bazie transportera Iveco SuperAV) i amerykański oddział koncernu BAE Systems, który obecnie jest producentem oraz dostawcą takich wozów do Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, także w Hiszpanii ACV miałyby zastąpić obecnie używane gąsienicowe AAV7, w Hiszpanii występujące w wersji A1 (17 transporterów, wóz dowodzenia i wóz ratowniczy, łącznie 19 egzemplarzy).

Niewykluczone, że amerykańsko-włoskie amfibie z czasem zastąpią też kołowe wozy Piranha III (16 transporterów opancerzonych, 4 bojowe wozy rozpoznawcze, tyleż pojazdów saperskich, dwa wozy dowodzenia oraz po jednym pojeździe walki radioelektronicznej, zabezpieczenia technicznego i ewakuacji medycznej, razem 29, choć niektóre źródła podają 39). Na razie jednak realizowany jest program modernizacji tych pojazdów, co spowoduje, że pozostaną w służbie jeszcze przez przynajmniej kilka lat. Sam zakup ACV planowany jest na 2024 r., a finalizacja programu do 2035 r. Komendant hiszpańskiej Piechoty Morskiej, gen. dyw. Rafael Roldán Tudela, powiedział, że hiszpańscy „marines” dostrzegają „możliwość wykorzystania projektu ACV i samodzielnego rozwijania go”, co może wskazywać na to, że Hiszpanie życzyliby sobie opracowania nowych wariantów pojazdu.

Drugim planowanym zakupem będzie pozyskanie 12 kołowych wozów wsparcia ogniowego, także w układzie 8×8, uzbrojonych w 105 mm armatę o bruzdowanym przewodzie lufy lub 120 mm o gładkim przewodzie. Harmonogram dostaw nie jest znany, wiadomo jedynie, że procedura zakupu zostanie uruchomiona w ciągu najbliższych dwóch lat. Wozy te zastąpią, wycofane już ze służby czynnej, czołgi M60A3 TTS, pochodzące z nadwyżek US Army i przejęte w 1993 r. Zniknęły one z jednostek liniowych w  latach 2010-2020, a ostatni z nich został pod koniec 2022 r. pomnikiem ustawionym przy bramie głównej Szkoły Piechoty Morskiej w Kartagenie.

W przypadku wozów wsparcia ogniowego nie są znane preferencje hiszpańskiej piechoty morskiej, niewykluczone, że będzie badana opcja opracowania takiego pojazdu na bazie ACV, aby ujednolicić logistykę (z wieżą HITFACT II?), lub też kompletny włoski B1 Centauro lub Centauro II ‒ jego podwozie jest bowiem „krewniakiem” SuperAV, a ponadto B1 są używane przez hiszpańskie Wojska Lądowe (Ejército de Tierra).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc