24 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Lockheed Martin w sprawie zamówienia ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion. Jest to pierwsza, wielkoseryjna, umowa obejmująca powyższy typ wiropłata.
W ramach dwóch serii produkcyjnych należąca do korporacji Lockheed Martin firma Sikorsky Aircrat Corp. dostarczy 35 CH-53K King Stallion. 27 z nich zostanie dostarczonych do Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, a pozostałe osiem do Sił Obronnych Izraela. Kontrakt ma wartość 2,8 mld USD i ma zostać zrealizowany do końca 2027 roku. Jak wskazuje producent, dostawy rozpoczną się w 2026 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków, w kwocie 1,3 mld USD (w tym 325 mln USD pochodzących z Izraela).
W grudniu 2022 roku NAVAIR zatwierdził decyzję o przejściu programu CH-53K King Stallion właśnie do produkcji wielkoseryjnej. Dotychczas Departament Obrony zakontraktował 37 egzemplarzy, które zostaną dostarczone w partiach wstępnych (w tym cztery pierwsze dla Izraela). Docelowo, tylko dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, planuje się zamówić około 200 egzemplarzy – przyspieszenie procesu produkcyjnego może być wynikiem zużycia technicznego obecnie eksploatowanej floty CH-53E Super Stallion.
W czerwcu bieżącego roku przedstawiciele producenta ogłosili, że prowadzą działania marketingowe, które mogą skutkować sprzedażą śmigłowców do kolejnych państw. Mowa przede wszystkim o obszarze Azji (od 3 do 5 potencjalnych rynków) oraz Szwajcarii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu