9 maja w czasie posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceminister Jarosław Zieliński oraz nadinspektor Jarosław Szymczyk przedstawili posłom plany związane z zakupami dla Policji nowych śmigłowców.
Powyższe posiedzenie, częściowo, było spowodowane anulowaniem przetargu na trzy wielozadaniowe maszyny jednosilnikowe, a także pojawiające się w mediach informacje o bezprzetargowym zakupie dwóch wielozadaniowych śmigłowców Sikorsky S-70i Black Hawk International.
Według ministra Zielińskiego, w ciągu ostatnich lat wycofano siedem maszyn, a spośród jedenastu trzy kolejne mają zostać wycofane do 2019 roku. Jak wskazał Jarosław Szymczyk, remonty są prowadzone poza granicami kraju (w Republice Czeskiej oraz na Litwie) – często są uwarunkowane odległymi terminami realizacji. Aby ratować sytuację, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji planuje, że do 2020 roku Komenda Główna Policji zakupi siedem nowych wiropłatów – dwóch wielozadaniowych śmigłowców dla Biura Operacji Antyterrorystycznych oraz pięciu obserwacyjno-patrolowych (trzy jednosilnikowe oraz dwa dwusilnikowe).
W przypadku kwestii śmigłowców S-70i Black Hawk International, wybór został dokonany przez zespół Komendy Głównej Policji, który analizował potrzeby w zakresie środka transportu dla pododdziałów antyterrorystycznych oraz ich taktyki działania. Zespół wyselekcjonował sześć elementów, które musi spełniać nowy typ śmigłowca – analiza została przeprowadzona m.in. poprzez strony internetowe producentów. Pozostałe typy wiropłatów spełniały z maksymalnie czterech wymogów postawionych przez Policję. Poza wsparciem działań antyterrorystycznych, śmigłowce mają wspierać inne służby, choćby w czasie klęsk żywiołowych. Dodatkowo wystosowano zapytanie do zakładów WSK PZL Świdnik S.A..
Czas dostawy przewidziano do końca roku, jednak Jarosław Szymczyk zakłada, że jeden z nich może być znacznie szybciej. Negocjacje rozpoczęto 11 kwietnia z PZL Mielec S.A., a 13 kwietnia wystosowano zawiadomienie do Prezesa Zamówień Publicznych.
Oferta producenta jest „bardzo atrakcyjna” i obejmuje dodatkowo pakiet szkoleniowy oraz serwisowy. Szkolenie pilotów odbędzie się zagranicą – w pierwszym etapie na symulatorze (10 godzin), a w drugim etapie na śmigłowcu (około 10 godzin). Biorąc pod uwagę fakt, że dwa S-70i są wykorzystywane przez firmę Sikorsky do szkolenia pilotów, najprawdopodobniej policyjni piloci trafią na Florydę w celu realizacji powyższego cyklu. Później szkolenie będzie realizowane w kraju. Dwóch pilotów, w ramach negocjowanej umowy, ma uzyskać uprawnienia do wykonywania lotów próbno-kontrolnych. Całość ma zająć około 2 miesięcy szkolenia pilotów. Personel techniczny przejdzie szkolenie zagranicą przez około 3 tygodnie.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu