9 maja w stoczni Piriou w Concarneau odbyła się uroczystość wodowania okrętu patrolowego Storni (53). Jest to trzeci patrolowiec typu Gowind OPV zamówiony w koncernie Naval Group przez rząd Argentyny.
Jednostka jest budowana przez spółkę Kership, której członkami są właśnie Naval Group oraz Pirou. Łącznie Argentyna, na mocy kontraktu podpisanego w listopadzie 2018 roku, zamówiła cztery patrolowce. Pierwszy z nich, ARA Bouchard (51), został dostarczony w grudniu 2019 roku - było to możliwe ponieważ, że była to jednostka używana (dawny L’Adroit, który był demonstratorem możliwości patrolowej linii okrętów typu Gowind). 13 kwietnia bieżącego roku Naval Group dostarczył ARA Piedrabuena (52) – pierwszy z trzech patrolowców budowanych od podstaw na zamówienie klienta. Wśród różnic można wymienić wzmocnienie kadłuba, pozwalające na pełne wykorzystanie potencjału operacyjnego na wodach południowego Oceanu Atlantyckiego.
Przyszły ARA Storni został zwodowany w wysokim stopniu gotowości technicznej. Zgodnie z deklaracjami, ma zostać dostarczony użytkownikowi w październiku bieżącego roku, pomimo ograniczeń wynikających z pandemii COVID-19.
Co należy podkreślić, kontrakt z Argentyną jest pierwszym sukcesem patrolowej wersji okrętów typu Gowind. Do tej pory zamawiane były w odmianie korwety wielozadaniowej (Egipt, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, a dodatkowo zostały wybrane przez Rumunię, jednak kontrakt nie został jeszcze podpisany). Cała seria ma pozwolić na uszczelnienie morskiej strefy wyłączności gospodarczej Argentyny. Jest ona obecnie narażona na działania m.in. chińskich jednostek rybackich, które bez zgód rządowych prowadzą połowy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu