Po 52 latach służby węgierskie wojska lotnicze (Magyar Légierö) oficjalnie wycofały z eksploatacji ostatnie śmigłowce typu Mil Mi-8. Wiropłaty były na wyposażeniu 1. Batalionu Śmigłowców Transportowych 86 Pułku Śmigłowcowego z Szolnok.
Pożegnalny lot został wykonany 26 marca przez egzemplarz z numerem bocznym 3304, któremu towarzyszył jeden z najnowszych węgierskich śmigłowców wojskowych, Airbus H145M z numerem 14. Oba wiropłaty po starcie z Szolnok skierowały się nad bazy węgierskiego lotnictwa – Pápa, Szentkirályszabadja i Kecskemét. Nad tym ostatnim lotniskiem do formacji dołączyły dwa myśliwce SAAB Gripen, a następnie śmigłowce wróciły na macierzyste lotnisko.
Lotnictwo wojskowe Węgier eksploatowało w sumie 62 egzemplarze śmigłowców Mi-8. Pierwszy z nich został dostarczony 12 lutego 1969 r. do 86. Pułku Śmigłowcowego w Szolnok. Pierwsza partia licząca 15 maszyn składała się z 13 transportowych Mi-8T oraz dwóch śmigłowców pasażerskich w wersji S. Kolejne wiropłaty tego typu trafiły na Węgry od 1972 r., kiedy to zakupiono następne 31 sztuk.
Załogi i maszyny szybko przeszły „chrzest bojowy”, biorąc udział w działaniach ratunkowych w czasie powodzi rzeki Cisy w maju 1970 r. Dziesięć śmigłowców wykonało podczas klęski żywiołowej ponad 400 godzin lotów, ratując z zalanych terenów setki mieszkańców. Oprócz typowych zadań transportowych załogi śmigłowców Mi-8 szkoliły się również we wsparciu wojsk naziemnych przy użyciu rakiet niekierowanych S-5 kal. 57 mm odpalanych z wielolufowych zasobników UB-16-57. Siedem maszyn w wersji P i S wykorzystywano do przewozów ważnych osobistości.
Na początku lat 80. śmigłowce w większym stopniu zaangażowano w działania ratownicze, ponadto ze względu na częste naruszenia zachodniej granicy kraju pełniono również służbę dozorową we współpracy ze strażą graniczną. W lipcu 1985 r. załoga Mi-8 przechwyciła lekki samolot przekraczający granicę państwową i zmusiła go do lądowania.
W 1984 r. dostarczono jedyny śmigłowiec w wersji powietrznego punktu dowodzenia Mi-9. Osiem Mi-8T trafiło do lotnictwa węgierskiego w 1992 r. – były to egzemplarze irackie, które miały zostać wyremontowane w zakładach w Tököl, ale zostały zarekwirowane w ramach embarga. Dwie maszyny pozyskano w 2011 r. od Finlandii, a trzy lata później zakupiono trzy cywilne egzemplarze w Rosji.
Na początku XXI wieku przewidywano, że śmigłowce wielozadaniowe Mi-8 zostaną wycofane ze służby do 2006 r. i zastąpione innym typem. Jak się jednak okazało, ostatnie egzemplarze przetrwały w służbie 15 lat dłużej.
86. Pułk dysponuje ponadto pięcioma maszynami Mi-17, przewidzianymi do wycofania w latach 2024-2025. W 1987 r. dostarczono siedem śmigłowców tego typu, w tym dwa w wariancie rozpoznania radioelektronicznego Mi-17TRV. Od 2023 r. będą one zastępowane Airbusami H225M. W grudniu 2018 r. Węgry zamówiły 16 wielozadaniowych śmigłowców tego typu, które oprócz wykonywania zadań transportowych będą mogły przenosić uzbrojenie zintegrowane w ramach opracowanego przez Airbusa modułowego systemu HForce.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Zrinyi 2026 plan modernizacji węgierskich sił zbrojnych, widać że coś się dzieje, bravo.