Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny krok modernizacji sił desantowych US Navy

Jeden z poduszkowców typu LCAC 100 podchodzi do stojanki w bazie w Panama City na Florydzie. W lewym górnym rogu stoi kolejny SSC podczas gdy po prawej stronie widać przedstawiciela poprzedniej generacji poduszkowców typu LCAC. Fot. US Navy

28 czerwca amerykański Departament Obrony poinformował o przyjęciu do  służby w US Navy poduszkowca desantowego LCAC 107 typu SSC.

LCAC 107 jest kolejną już jednostką budowaną w ramach, zainicjowanego na początku drugiej dekady XXI wieku, programu SSC (Ship to Shore Connector). Jego celem jest zastąpienie w stosunku 1:1 obecnie eksploatowanych przez US Navy poduszkowców desantowych typu LCAC (Landing Craft, Air Cushion, 74 jednostki w służbie) nowymi konstrukcjami. Liderem zespołu wybranego do realizacji SSC jest koncern Textron Marine & Land System a współpracują z nim: L-3 Communication oraz Alcoa Defense.

Budowę prototypowej jednostki  (LCAC-100), rozpoczęto w połowie listopada 2014 roku i według oryginalnie przyjętego planu miał on wejść do służby w lutym 2017 roku, podczas gdy gotowa flotylla wszystkich zamówionych jednostek miała osiągnąć pełną sprawność operacyjną w 2027 roku. Wkrótce jednak harmonogram zweryfikowano, przekładając oddanie użytkownikowi LCAC-100 na maj 2017 roku. Ostatecznie próby zdawczo-odbiorcze, z wynikiem pozytywnym, zakończył on jednak dopiero 17 grudnia 2018 roku, a przekazanie odbiorcy nastąpiło 6 lutego 2020 roku. Poduszkowiec o numerze bocznym LCAC 105 zasilił US Navy 8 marca bieżącego roku, a LCAC 106 w listopadzie ubiegłego roku. Nowe poduszkowce legitymują się wypornością pełną 180,57 ton przy wymiarach, wykonanego ze stopu aluminium, kadłuba 27,98 (24,5 m w stanie wypornościowym) x 14,5 m (13,3 w stanie wypornościowym). Wysokość jednostki poruszającej się na poduszce powietrznej (ze złożonym masztem to  8,05 m. W konstrukcji jednostek poza stopami lekkimi wykorzystano także materiały kompozytowe w postaci polimerów zbrojonych różnymi włóknami (FRP Fibre-Reinforced Polymer). Wykonano z nich m.in. osłony wentylatorów napędowych, nośnych, wałów napędowych a także sterów kierunku. Pokład ładunkowy charakteryzuje się wymiarami 20,42 x 8,23 m i powierzchnią roboczą 168,05 m2. Dopuszczalna masa przewożonego ładunku bez potrzeby przeciążenia konstrukcji, wynosi 74 tony. Jest to wielkość dobrana tak by możliwy był transport najcięższego pojazdu wykorzystywanego zarówno przez US Army jak i US Marine Corps tj. czołgu podstawowego M1 Abrams we wszystkich jego odmianach, wraz z trałem przeciwminowym TWMP (Track Width Mine Plow). Zamiennie na pokładzie można zainstalować moduł mieszkalny t. PTM (Personnel Transport Modules) dla maksymalnie 145 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub 54 żołnierzy na noszach. W przypadku konieczności ewakuacji ludności cywilnej PTM może pomieścić do 180 ludzi. Uzbrojenie opisywanym poduszkowców podobnie jak starszych kuzynów, jest mniej niż symboliczne i składa się z dwóch podstaw morskich Mk 93 dla WKM t. M2HB kal. 12,7 mm, karabinów maszynowych M60/M240 kal. 7,62 mm lub zamiennie granatników automatycznych Mk 19 Mod 3 kal. 40 mm. Układ napędowy nowych poduszkowców składa się z czterech, dwuwałowych, turbin gazowych Rolls Royce MT-7 o mocy po 3898 kW / 5300 KM (umieszczonych po dwie na burcie równolegle do linii symetrii kadłuba). Poprzez dwie dwustopniowe przekładnie zbiorczo-redukcyjne obracają one dwoma sześciołopatowymi wirnikami (o średnicy 3581 mm) zapewniającymi ruch postępowy, oraz dwoma wirnikami nośnymi (o średnicy 1750 mm). Tak skonfigurowany układ napędowy umożliwia poruszanie się poduszkowców (z maksymalnym ładunkiem i falach o wysokości 1,4 m) z prędkością 35 węzłów. Utrzymanie właściwego kursu a także zwiększenie możliwości manewrowych realizowane jest z wykorzystaniem obrotowych dysz kierunkowych (działające jak stery strumieniowe) oraz czterech sterów płytowych (po dwa na śmigło).  Poduszkowce typu SSC otrzymały nowo zaprojektowane fartuchy wykorzystane wcześniej w trakcie modernizacji LCAC-ów (The Deep Skirt). Generują one zdecydowanie niższe opory, charakteryzując się przy tym zwiększoną o 25% trwałością przy niższych o 20% kosztach zakupu oraz skróceniem o 30% czasu ich serwisowania.  Mimo zewnętrznego podobieństwa pomiędzy starymi LCAC a nowymi SSC, dzielą one zaledwie 1% części, za to dzięki zbliżonym wymiarom są w stanie korzystać z tego samego zaplecza, co w przypadku wykorzystywania na okrętach było jednym z głównych wymagań.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc