7 grudnia amerykański Departament Obrony poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Lockheed Martin w sprawie realizacji umowy dotyczącej modyfikacji wyposażenia wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Jastrząb należących do polskiego lotnictwa wojskowego.
Grudniowa umowa ma maksymalną wartość 32,2 mln USD i ma zostać zrealizowana do końca 2029 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków finansowych w kwocie 4 mln USD – w całości pochodzą z Polski. Pośrednictwo Departamentu Obrony wynika z faktu zastosowania procedury FMS. Jak wskazuje zamawiający, prace będą realizowane w Fort Worth w stanie Teksas oraz w Polsce (nie podano lokalizacji, jednak najprawdopodobniej mowa o Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy bądź bazach lotniczych, które eksploatują Jastrzębie).
Celem projektu jest integracja z samolotami systemu wymiany informacji MIDS-J (Multifunction Information Distribution System-Joint Tactical Radio System) pracującego w standardzie Link 16. Powyższy element pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej statku powietrznego bez zużywania dodatkowej przestrzeni, masy oraz mocy. System jest oparty na czterokanałowym module łączności obsługującym standard Link 16, pozwalającym na wyodrębnienie trzech dodatkowych protokołów komunikacyjnych.
Modyfikacja samolotów F-16C/D Jastrząb to kolejny proces rozszerzenia ich możliwości operacyjnych maszyn. Obecnie cała flota zbliża się do momentu, kiedy podjęcia decyzji o realizacji gruntownej modernizacji zgodniej z programem F-16V.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Peter
Inget om F-15EX2 eller om Tyhpoon.
Prosze sie trzymac jednego terminu: modernizacja czy modyfikacja.
Ok. wszystko w porządku...modernizacja jest potrzebna...Ale do 2029 roku!!! To te Jastrzębie już się zestarzeją. Takie rzeczy robi się szybko
Powinniśmy z innymi krajami optować za integracją MBDA Meteor ze zmodernizowanymi F-16 z radarem AESA. Jest to również bezpieczeństwo logistyczne dla naszych F-16.
Czymś musimy odstraszać Su-35/30, MiGi-31 z najnowszymi R-77,R-37,R-33 nie wspominając o przyszłych Su-57 i Su-75. Meteor ma wiekszy zasięg niż AMRAAM ale jest droższy. Szwecja dostosowała nawet Gripena C/D do Meteorów