Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Jastrzębie do modyfikacji

Fot. Łukasz Pacholski

7 grudnia amerykański Departament Obrony poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Lockheed Martin w sprawie realizacji umowy dotyczącej modyfikacji wyposażenia wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Jastrząb należących do polskiego lotnictwa wojskowego.

Grudniowa umowa ma maksymalną wartość 32,2 mln USD i ma zostać zrealizowana do końca 2029 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków finansowych w kwocie 4 mln USD – w całości pochodzą z Polski. Pośrednictwo Departamentu Obrony wynika z faktu zastosowania procedury FMS. Jak wskazuje zamawiający, prace będą realizowane w Fort Worth w stanie Teksas oraz w Polsce (nie podano lokalizacji, jednak najprawdopodobniej mowa o Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy bądź bazach lotniczych, które eksploatują Jastrzębie).

Celem projektu jest integracja z samolotami systemu wymiany informacji MIDS-J (Multifunction Information Distribution System-Joint Tactical Radio System) pracującego w standardzie Link 16. Powyższy element pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej statku powietrznego bez zużywania dodatkowej przestrzeni, masy oraz mocy. System jest oparty na czterokanałowym module łączności obsługującym standard Link 16, pozwalającym na wyodrębnienie trzech dodatkowych protokołów komunikacyjnych.

Modyfikacja samolotów F-16C/D Jastrząb to kolejny proces rozszerzenia ich możliwości operacyjnych maszyn. Obecnie cała flota zbliża się do momentu, kiedy podjęcia decyzji o realizacji gruntownej modernizacji zgodniej z programem F-16V.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 comments on “Jastrzębie do modyfikacji”

  1. Ok. wszystko w porządku...modernizacja jest potrzebna...Ale do 2029 roku!!! To te Jastrzębie już się zestarzeją. Takie rzeczy robi się szybko

  2. Powinniśmy z innymi krajami optować za integracją MBDA Meteor ze zmodernizowanymi F-16 z radarem AESA. Jest to również bezpieczeństwo logistyczne dla naszych F-16.
    Czymś musimy odstraszać Su-35/30, MiGi-31 z najnowszymi R-77,R-37,R-33 nie wspominając o przyszłych Su-57 i Su-75. Meteor ma wiekszy zasięg niż AMRAAM ale jest droższy. Szwecja dostosowała nawet Gripena C/D do Meteorów

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc