22 października Ministerstwo Obrony Grecji poinformowało o podjęciu decyzji o wycofaniu się z międzynarodowego programu NGRC (Next Generation Rotorcraft Capability), którego celem jest budowa nowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego dla państw NATO.
Przyczyny powyższej decyzji nie są, publicznie, znane. Jak wskazują media wśród powodów można wymienić czynniki finansowe oraz operacyjne. W ostatnich miesiącach rząd w Atenach zapoczątkował proces modernizacji technicznej floty śmigłowców w oparciu o dostępne konstrukcje – m.in. zamówiono partię 35 egzemplarzy Lockheed Martin UH-60M Black Hawk, a także przesłano oficjalne zapytanie ofertowe w sprawie możliwości zakupu dziesięciu Boeing CH-47F Chinook. Wkrótce (najprawdopodobniej) uruchomiony zostanie projekt gruntownej modernizacji posiadanych śmigłowców bojowych Boeing AH-64 Apache do standardu AH-64E. Nie można wykluczyć, że Grecy zdecydują się na kontynuowanie zakupów UH-60M Black Hawk, co jest związane z czynnikami technicznymi.
Celem NGRC jest zaprojektowanie i zaproponowanie państwom członkowskim programu następcy dla obecnie eksploatowanych wiropłatów transportowych obecnej generacji, które mają zostać wycofane z eksploatacji w latach 2035-40. Obecnie w programie uczestniczą Kanada, Francja, Republika Federalna Niemiec, Wielka Brytania, Włochy, Królestwo Niderlandów. Poza tym status obserwatora uzyskały Hiszpania oraz Stany Zjednoczone.
Zainteresowanie programem wyrażają czołowi producenci wiropłatów – Airbus, Leonardo oraz Lockheed Martin. Dodatkowo wśród podwykonawców można wymienić kolejnych graczy, którzy mogą pochwalić się kompetencjami.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu