Gdyby chcieć wybierać najbardziej kuriozalny pojazd pancerny paryskich targów Eurosatory 2024, to pokazana przeciwlotnicza wersja czołgu Leopard 2 byłaby silną kandydaturą. Do Paryża Rheinmetall przywiózł wóz przeciwlotniczy, będący połączeniem podwozia czołgu Leopard 2 z wieżą Skyranger 35. Oprócz tego – w kategorii VSHORAD – Rheinmetall pokazał dwa wozy z uniwersalnymi wieżami Skyranger 30. Jeden z nich był paryską premierą.
Rheinmetall twierdził, że wystawiając podwozie Leoparda 2A4 z wieżą Skyranger 35, pokazuje koncepcyjnego następcę Geparda 1A2. Wozu na podwoziu czołgu Leopard 1, którego zdolność remontów i utrzymania w sprawności technicznej jest, mówiąc oględnie, wątpliwa. A pisząc wprost, utracona przez przemysł niemiecki. Czego dobrym przykładem są perypetie z nieudanymi próbami remontowania Leopardów 1 dla Ukrainy, czym swego czasu żyły niemieckie media. Zatem zastąpienie „nieperspektywicznego” podwozia młodszym powinno być krokiem w dobrą stronę. Tyle tylko, że podwozie czołgu Leopard 2, wciąż produkowane tylko w teorii, to towar nader deficytowy, dostępny tylko kosztem wyprodukowanych Leopardów 2, których europejskie pogłowie cały czas spada z oczywistej przyczyny. A odtworzenie populacji będzie z czasem coraz trudniejsze, o ile w ogóle możliwe.
Przez lata Rheinmetall proponował wieże Skyranger 35 na wielu nośnikach – bardzo drogich, jak np. transporter kołowy GTK Boxer, lub tanich jak samochody ciężarowe RMMV serii HX. Impulsu popytowego to nie wzbudziło. Na dobrą sprawę nie wiadomo do kogo Rheinmetall kieruje ofertę tak skonfigurowanego pojazdu. Bundeswehra pozbyła się wozów plot. Gepard czy armat kal. 35 mm w ogóle. Użytkowników Gepardów de facto już nie ma. Zresztą nawet sam Gepard wypadał lepiej, bo co dwie armaty 35 mm, to nie jedna. Nawet uwzględniając, że elektronika wieży Skyranger 35 to inna epoka niż starych Gepardów. Wieża Skyranger 35 jest uzbrojona w pojedynczą armatę KDG 35/1000 z rewolwerowym zamkiem o szybkostrzelności dochodzącej do 1000 strz./min. pokrewną konstrukcyjnie armacie Oerlikon Revolver Gun Mk 3. Armata jest ładowana amunicją 35×228 mm z różnymi pociskami, w tym programowalnymi, rozcalającymi się AHEAD, skutecznymi w zwalczaniu takich celów jak mini-BSP, pociski manewrujące czy pociski artyleryjskie. Zasięg skutecznego ognia Skyranger 35 sięga 4000 m. Celność zapewniają zintegrowane z wieżą systemy celownicze – stacja radiolokacyjna pasma X lub zamiennie Ku, a do tego głowica optoelektroniczna z kanałami: dziennym, termowizyjnym i laserowym (dalmierz), z funkcją autotrackera. Od lat jest mowa o integracji jakiś rakietowych pocisków plot. najkrótszego zasięgu z wieżą Skyranger 35, co jednak pozostało w sferze zapowiedzi.
Więcej handlowych nadziei Rheinmetall wiąże z nowszą, uniwersalną wieżą Skyranger 30, której konstrukcja i charakterystyki eksploatacyjne powodują, że pojazd w nią wyposażony - w zależności od nośnika – nie traci zupełnie funkcji transportera piechoty czy bojowego wozu piechoty. Jednocześnie odznaczając się dużymi możliwościami konfrontacji z zagrożeniami z powietrza jako wóz kategorii VSHORAD. Na Eurosatory 2024 Rheinmetall wystawił transporter GTK Boxer oraz bojowy wóz piechoty KF41 Puma właśnie z wieżami Skyranger 30. W tym drugim przypadku była to paryska premiera takiej konfiguracji. Wieża Skyranger 30 stanowi połączenie optoelektronicznych systemów wykrywania/celowania FIRST i miniaturowcyh stacji radiolokacyjnych AMMR, wbudowanych w bryłę wieży, z uzbrojeniem w postaci pojedynczej armaty KCE na amunicję 30×173 mm, w tym z pociskami AHEAD, uzupełnionej przez wyrzutnię PPZR. W przypadku zamówienia dla Bundeswehry FIM-92 Stinger, ale mogą to być też np. francuskie Mistral-3.
Koncepcja wieży Skyranger 30 komercyjnie chwyciła – dotąd (na różnych nośnikach) zamówiła ją Dania, Węgry, Austria i RFN. Na Eurosatory 2024 na stoisku Rheinmetalla zorganizowano podpisanie listu intencyjnego pomiędzy przedstawicielami resortów obrony Niemiec, Węgier i Danii odnośnie współpracy przy wdrażaniu i eksploatacji Skyrangerów 30. Co Rheinmetall chciał też przedstawić jako część niemieckiej tzw. inicjatywy europejskiej tarczy powietrznej (ang. European Sky Shield Initiative, ESSI). Tyle tylko, że warstwa VSHORAD – w RFN nazywana Luftverteidigungssystems für den Nah- und Nächstbereichsschutz (LVS NNbS) – nie jest ujęta w ESSI. Jej najniższym piętrem jest SHORAD, i niemiecki system rakietowy IRIS-T SLM/SLS.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu