31 października korporacja Sierra Nevada poinformowała, że do centrum konwersji mieszczącego się w Dayton w stanie Ohio przyleciał drugi egzemplarz samolotu pasażerskiego Boeing 747-8i odkupionego od linii lotniczej Korean Air przez amerykański podmiot.
Ogółem korporacja Sierra Nevada zakupiła w Republice Korei pięć samolotów, które zostaną wykorzystane do przebudowy na nowe samoloty dowodzenia dla US Air Force. Departament Obrony oraz wykonawca zawarli umowę w kwietniu bieżącego roku – w ramach I fazy Sierra Nevada dostarczy dwa egzemplarze z opcją rozszerzenia o sześć kolejnych. Ze względu na zakończenie produkcji modelu 747-8i przez koncern Boeing jedynym źródłem pozyskania platform do konwersji był cywilny rynek wtórny.
Koreańskie linie lotnicze Korean Air zakupiły dziesięć 747-8i, które Boeing dostarczył w latach 2015-17. Spośród nich jeden (w formie leasingu długoterminowego) trafił do Sił Powietrznych Republiki Korei, gdzie spełnia zadanie transportu rządowych VIP. W przypadku przewoźnika, który zapoczątkował wycofywanie maszyn z linii, są zastępowane przez nową generację samolotów pasażerskich – Airbus A350 oraz Boeing 787-10.
Program SAOC (Survivable Airborne Operations Center) ma za zadanie zastąpić cztery E-4B Nightwatch, które bazują konstrukcyjnie na szerokokadłubowych samolotach pasażerskich Boeing 747-200. Są one wykorzystywane do transportu Sekretarza Obrony Stanów Zjednoczonych, a także jako latające centrum dowodzenia dla prezydenta na wypadek kryzysu bądź wojny. Pierwszy egzemplarz 747-8i odkupiony od Korean Air trafił do Dayton w lecie bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu