Przypomnijmy, że program Żmija (ogłoszenie o zamówieniu opublikowano 26 marca 2015 r.) dotyczy dostaw, wstępnie planowanych na lata 2016–2022 (obecnie 2020–2022), 118 pojazdów dalekiego rozpoznania przeznaczonych dla pułków rozpoznawczych Wojsk Lądowych (2. Hrubieszowski Pułk Rozpoznawczy z Hrubieszowa, 9. Warmiński Pułk Rozpoznawczy z Lidzbarka Warmińskiego i 18. Białostocki Pułk Rozpoznawczy z Białegostoku). Do postępowania zgłosiło się w sumie ośmiu wykonawców, z czego trzy konsorcja spełniły warunki udziału w postępowaniu (ogłoszenie IU z 15 lutego 2016 r.). Oferty wstępne złożyły jednak tylko dwa: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider) z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi S.A. z Poznania i PHO Sp. z o.o. (lider) ze spółką Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej. Ostateczna oferta wpłynęła tylko od konsorcjum PHO/Concept i dotyczyła pojazdu LPU (Lekki Pojazd Uderzeniowy) Wirus. W końcu, po ponad pięciu latach (sic!) – IU zapytanie o informację dotyczące możliwości pozyskania takiego pojazdu opublikował jeszcze w maju 2012 r. – udało się zamknąć postępowanie na dostawę Żmii.
Bielsko-Biała od wieków była i nadal jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, zwanym kiedyś „miastem 100 przemysłów” czy „śląskim Manchesterem”. W czasach PRL-u była ważnym ośrodkiem przemysłu samochodowego, włókienniczego i elektromaszynowego, a także lotniczego. Większości z nas, szczególnie tym urodzonym w latach 70. i później, nierozerwalnie powinna kojarzyć się z Fabryką Samochodów Małolitrażowych, działającą w latach 1972–1992, a potem Fiat Auto Poland S.A. (do 2015 r., potem FCA Poland) i produkowanymi w niej przez niemal trzydzieści lat „maluchami” (1973–2000), czyli Polskimi Fiatami 126p.
Obecnie Bielsko-Biała jest jednym z najlepiej rozwiniętych gospodarczo miast Polski, w którym rozrasta się głównie przemysł: maszynowy, samochodowy (Automotive), włókienniczy, metalurgiczny i spożywczy. Swoje fabryki mają tam m.in.: FCA Poland, Fiat-GM Powertrain Polska, Eaton Automitive Systems, Cooper-Standard Automotive Polska, Hutchinson Poland czy Avio Polska.
W położonym nad rzeką Białą mieście stacjonuje również 18. Bielski Batalion Powietrznodesantowy, wchodzący w skład 6. Brygady Powietrznodesantowej.
Jest to więc idealna lokalizacja dla firmy oferującej pojazdy specjalne wojsku i innym formacjom mundurowym. Powstała ona w Bielsku-Białej w 2001 r. i przyjęła nazwę Concept Sp. z o.o.
Aktualnie spółka zajmuje się produkcją, oferowanych pod marką Team Concept, pojazdów specjalnych, nadwozi, komponentów do pojazdów i łodzi aluminiowych. Firma prowadzi również serwis motocykli, quadów (zarówno użytkowych – UTV, jak i rekreacyjnych – ATV) oraz jest dealerem marek: Polaris, Indian Motorcycles, Access Motor, TGB i Linhai. Od listopada 2016 r. Concept Sp. z o.o. ma również status VanPartnera marki Mercedes-Benz nadany przez Daimler AG.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych produktów bielskiej spółki są mobilne platformy szturmowe. Obecnie w ofercie znajdują się trzy ich modele: C1, C2 i C3/C4. Pierwszym użytkownikiem ramp Conceptu była jedna z lokalnych jednostek specjalnych czeskiej policji, która zakupiła jeden egzemplarz modelu C4 na podwoziu Toyoty Hilux. W 2014 r. kolejne rampy trafiły do czeskich policjantów, tym razem do centralnej jednostki kontrterrorystycznej URNA (Útvar rychlého nasazení), która użytkuje dwie rampy – model C4 na Toyocie Hilux i C2 na Toyocie Tundra.
W lutym 2015 r. Concept podpisał umowę na dostawę czterech ramp szturmowych C2 na podwoziach Fordów F-550 4×4 do Jednostki Wojskowej GROM. Warto przypomnieć, że Concept zrealizował w latach 2006–2008 dostawy ok. 70 Toyot Hilux dla jednostek specjalnych SZ RP, których pierwszym użytkownikiem była także JW GROM.
Za to w ubiegłym roku bielska spółka dostarczyła kilka pojazdów do warszawskiego Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej, w tym zmilitaryzowane quady marki Polaris: 2-osobowe Polaris 570 X2 i 4-osobowe Polaris XP4 RZR 1000 EPS, a także dwa pojazdy specjalne na podwoziu Toyoty Hilux. W wyposażeniu OS ŻW znajdują się również dwa pojazdy Szop (WiT 4/2015) z zamontowanymi rampami C1.
Concept dostarczał również pojazdy specjalne do Policji, Służby Więziennej, Państwowej Straży Pożarnej i innych odbiorców (również łodzie aluminiowe i jeden pojazd amfibijny Bukovina), w sumie do dziś jest to ponad 400 różnego typu pojazdów.
W drugiej połowie maja 2012 r. Inspektorat Uzbrojenia opublikował zapytanie o informację o zamiarze przeprowadzenia analizy rynku, dotyczącej możliwości pozyskania „Lekkiego Pojazdu Uderzeniowego (LSV) dla Wojsk Lądowych”. W załączonej do zapytania ankiecie dotyczącej LSV, znalazły się także wymagania stawiane temu pojazdowi. Ujęto w nich podstawowe parametry techniczne, osiągi i wymogi operacyjne.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu