Strażacka zmiana wachty

MiO_spec_1_2016_straz

W chwili publikacji tego artykułu pracę w porcie świnoujskim powinien rozpocząć nowy holownik-statek pożarniczy Strażak‑26. Jednostka zbudowana w Turcji dotarła samodzielnie do kraju i zacumowała 10 stycznia w Szczecinie przy Nabrzeżu... Tureckim.

Pozyskanie Strażaka‑26 było częścią projektu „Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.”. Poza nim objął on: samochód dowodzenia i łączności, 2 samochody ratowniczo-gaśnicze, mobilny zestaw na przyczepie z separatorem substancji ropopochodnych, motorówkę hydrograficzno-inspekcyjną, ratowniczą łódź hybrydową z żurawikiem, sprzęt pomiarowy do wykrywania zanieczyszczeń ropopochodnych oraz zaporę przeciwrozlewową. Jego realizacja była możliwa dzięki unijnemu wsparciu finansowemu. Środki pochodziły z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt projektu wyniósł 42,3 mln zł, zaś maksymalna kwota dofinansowania, jaką może uzyskać ZMPSiŚ, to 34 mln zł. Był tu jednak pewien „haczyk”.

W szalonym tempie

ZMPSiŚ planował zastąpić stare jednostki Strażak‑24 (w sł. 1977, Szczecin, 31,13x6,82 m) i Strażak‑25 (w sł. 1979, Świnoujście, 37,35x9,22 m) już w 2007 r. Wystąpił więc o dofinansowanie unijne, jednak projekt na długo trafił na listę rezerwową. W maju ub.r. pojawiła się opcja jego przeniesienia na listę główną, z tym jednak warunkiem, że całość zostanie zrealizowana do końca 2015. W ciągu pół roku można kupić pojazdy, łodzie i inny sprzęt, ale statek pożarniczy to już „inna bajka”.
Rozwiązaniem okazał się zakup nieukończonej jednostki, której spekulacyjną budowę stocznia rozpoczęła na własną rękę. W sierpniu ZMPSiŚ ogłosił przetarg na „Dostawę holownika-statku pożarniczego z klasą pożarową FiFi1” z terminem składania ofert do 8 września. Z produkcji holowników i innych statków roboczych „na skład” najbardziej znany jest holenderski Damen, jednak wybór padł na turecką firmę brokerską Boğaziçi Denizcilik Sanayi Ve Ticaret A.Ş. Dysponując niemal gotową jednostką, zaoferowała ona najkorzystniejsze warunki finansowe i spełnienie kryterium czasu, czyli dostawy do połowy grudnia. Decyzję ogłoszono 23 października, pozostawiając niespełna 2 miesiące na realizację umowy! Statek Bogazici 21 (NB59) budowany był od października 2014 r.
w stoczni Gisan Gemi İnşa Sanayi ve Ticaret A.Ş. w Tuzli koło Istambułu według projektu CND 32,5 m – 70TBP hiszpańskiej firmy Cintranaval – Defcar. Przed zdaniem wymagał on jednak pewnych adaptacji do wymagań ZMPSiŚ.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc