Pojawienie się dużych okrętów ZOP proj. 61 w składzie radzieckiego Wojenno-Morskowo Fłota (WMF) zostało spowodowane przez zmiany w sytuacji międzynarodowej, zaostrzenie konfrontacji na linii Wschód-Zachód oraz postęp w dziedzinie uzbrojenia morskiego potencjalnego przeciwnika, w szczególności przez pojawienie się szybkich atomowych okrętów podwodnych z rakietami balistycznymi. W tworzeniu „sześćdziesiątych pierwszych” w późnych latach 50. uczestniczyły dziesiątki przedsiębiorstw i ośrodków badawczo-rozwojowych, a ich pojawienie się było prawdziwym skokiem jakościowym w WMF.
Projekt techniczny 61 (główny projektant B. I. Kupienski) został zatwierdzony wspólną decyzją WMF i Państwowego Komitetu Przemysłu Okrętowego Rady Ministrów ZSRR 15 sierpnia 1958 r.
Budowę seryjną BPK proj. 61 rozpoczęto w Zakładzie nr 445 (Stocznia im. 61 Kommunardów w Nikołajewie w Ukraińskiej SSR, dziś Mikołajów na Ukrainie), gdzie w styczniu 1959 r. ruszyła obróbka pierwszej partii blach do produkcji sekcji kadłuba prototypu.
Położenie stępki tej jednostki, którą był SKR-25 (nr bud. S-1701, przyszły Komsomolec Ukrainy), odbyło się 15 września 1959 r. na pochylni nr 2 (tzw. aleksandrowskiej). Montaż kadłuba postępował szybko, chociaż nie bez problemów i opóźnień, tak że 31 grudnia 1960 r. uroczyście go zwodowano i przeholowano do nabrzeża wyposażeniowego. 20 lipca tr. na pochylni nr 1 (tzw. marijskiej) położono stępkę pierwszego okrętu seryjnego – SKR-44 (S-1702, przyszły Soobrazitielnyj), a 10 lutego 1961 – drugiego SKR-37 (S-1703, przyszły Prowornyj). Należy w tym miejscu wyjaśnić, że stocznia nikołajewska, jedna z dwóch w tym mieście, była w owym czasie przeciążona zamówieniami i oprócz dozorowców proj. 61 kontynuowała równolegle budowę na wszystkich trzech pochylniach także jednostek pływających innych projektów: dużych okrętów rakietowych proj. 57bis, okrętów dozoru radiolokacyjnego proj. 62, ratowniczych proj. 527 i 530, a także statków-baz wielorybniczych proj. 393 i chłodniowców proj. 569A. Wykonywała także remonty planowe i gwarancyjne wcześniej zbudowanych jednostek, jak również modernizację niszczycieli na podstawie proj. 31, 56K i 56A.
Powierzchnia największych pochylni – nr 1 i 2, powstałych w latach 1911- -1912 podczas budowy Stoczni Russud, specjalnie dla okrętów liniowych (stąd nieoficjalne, mało już dziś znane ich stare nazwy na cześć pierwszych zbudowanych tam pancerników – Impieratrica Marija i Impierator Aleksandr III), dawała możliwość jednoczesnej budowy na każdej z nich dwóch lub więcej kadłubów, w zależności od ich rozmiarów. Na dodatek, specjalnie opracowana
w stoczni technologia, pozwalała po wodowaniu jednostki przemieszczać sekcje kadłuba następnej bliżej progu pochylni. W tym czasie na zwolnionej powierzchni na początku pochylni można było położyć kolejną stępkę. Wykorzystywano również inną technikę. Stępki jednostek kładziono na różnych płytach tej samej pochylni, i w miarę ich gotowości wodowano – znaczna szerokość „pancernikowych” pochylni i obecność 4 płyt do wodowania zapewniała także i to.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu