Zaloguj

Samolot szkolno-treningowy Orlik TC-II Glass Cockpit – perła w koronie

Orlik TC-II Glass Cockpit – perła w koronie

Orlik TC-II Glass Cockpit – perła w koronie

Jego prawdziwa perła w koronie to jednak samolot Orlik TC-II Glass Cockpit – polska konstrukcja z dużym potencjałem eksportowym. Czy zostanie zakupiona dla Sił Zbrojnych RP, w ramach modernizacji polskiego systemu szkolenia lotniczego?

Początki zakładów lotniczych na warszawskim Okęciu sięgają 1921 r., kiedy powstały tam wojskowe zakłady remontowe i zaczęto robić przymiarki do rozpoczęcia także produkcji płatowców. Siedem lat później istniejące tam Centralne Warsztaty Lotnicze zostały zmodernizowane, a ich nazwa zmieniona na dobrze dzisiaj znaną: Polskie Zakłady Lotnicze (PZL). Zakład na Okęciu otrzymał dodatkowo nazwę własną WP-1 (Wytwórnia Płatowców nr 1). Rozpoczęła się złota era, w czasie której były tutaj produkowane najbardziej złożone, jak na swoje czasy, samoloty w historii polskiej myśli technicznej – nowoczesne samoloty rozpoznawczo-bombowe PZL-23 Karaś i dwusilnikowe bombowe PZL-37 Łoś, a także m.in. myśliwce PZL-11 i PZL-24. Zaprojektowany tu został także samolot myśliwski PZL-50 Jastrząb. Postępy odnotowywano także w dziedzinach cywilnych. Na Okęciu opracowano m.in. urządzenie do opylania pól, które było instalowane na pierwszych w Polsce samolotach rolniczych, budowano maszyny sportowe i pracowano nad samolotem pasażerskim PZL-44 Wicher.
Zakłady zostały zniszczone przez Niemców w czasie drugiej wojny światowej, ale ich odbudowę rozpoczęto już w 1946 r. W latach powojennych zaczęły tu powstawać samoloty szkolne i szkolno-bojowe – Junak-3, TS-8 Bies i TS-11 Iskra. Okęcie stało się też matecznikiem licznych konstrukcji cywilnych, w tym PZL-104 Wilga – jedynego polskiego typu samolotu wyprodukowanego w liczbie ponad 1000 egzemplarzy, samolotu sportowego PZL-110 Koliber czy sprzedawanych z sukcesami – także do krajów zachodnich – maszyn rolniczych PZL-106 Kruk. W latach osiemdziesiątych został zainicjowany ambitny program stworzenia samolotu szkolno-treningowego przeznaczonego do szkolenia podstawowego i zaawansowanego pilotów zawodowych. Był to PZL-130 Orlik, który swój pierwszy lot wykonał 12 października 1984 r., a następnie podlegał kolejnym udoskonaleniom, polegającym m.in. na zastąpieniu napędu tłokowego turbośmigłowym. Po przemianach ustrojowych 1989 r. zakłady otrzymały nawiązującą do przedwojennych tradycji nazwę PZL „Warszawa-Okęcie”, a następnie PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. Nowa rzeczywistość nie była jednak łatwa. Pomimo wprowadzania kolejnych udoskonalonych wersji Kolibra, Orlika, Wilgi i Kruka oraz zdobywania zamówień, firma nie była w stanie konkurować z potężnym finansowo i konsolidującym się przemysłem lotniczym świata zachodniego.
Zmieniło się to dopiero w 2001 r., kiedy Polska zakupiła od hiszpańskiego koncernu EADS CASA za 210 milionów dolarów (około 882 mln zł) 8 samolotów transportowych C-295M z opcją na kolejne cztery. W tym pierwszym dużym przetargu na zachodnie wyposażenie dla Sił Zbrojnych RP zostały zawarte postanowienia offsetowe.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc