Gogle PNL-3 hitem na Ukrainie

Gogle PNL-3 używane są m.in. przez firmę Helitraining specjalizującą się w szkoleniu pilotów śmigłowców, także na rzecz wojska i struktur bezpieczeństwa.

Gogle PNL-3 używane są m.in. przez firmę Helitraining specjalizującą się w szkoleniu pilotów śmigłowców, także na rzecz wojska i struktur bezpieczeństwa.

Jeszcze w 2013 r., a zatem jeszcze przed rozpoczęciem się zbrojnego konfliktu na Ukrainie, PCO S.A. zawarło umowę na dostawę do tego kraju lotniczych gogli noktowizyjnych PNL-3 Bielik, przeznaczonych dla załóg śmigłowców. Do dziś, na mocy kolejnych umów, sprzedanych zostało tam około 100 kompletów tych urządzeń, wraz z hełmami. Ich ostatecznym odbiorcą, w większości przypadków, są odbiorcy instytucjonalni. Wykorzystywane są podczas nocnych misji śmigłowców, także w warunkach bojowych. Używane są także przez komercyjne centrum szkoleniowe, które posługuje się nimi w swoich symulatorach lotu.

U kraina zainteresowała się zakupem lotniczych gogli noktowizyjnych w Polsce w maju 2013 roku, podczas – zorganizowanego w Warszawie – I Ukraińsko-Polskiego Forum Współpracy Przemysłów Obronnych. Wtedy to PCO S.A. nawiązało kontakt w tej sprawie z fimą Aviakon z Kijowa, specjalizujacą się w remontach i modernizacjach śmigłowców produkcji Mila. W czasie kolejnego polsko-ukraińskiego forum, zorganizowanego w tym samym roku w listopadzie w Kijowie, PCO S.A. podpisało pierwszy kontrakt na sprzedaż gogli noktowizyjnych i hełmów lotniczych. Jego przedmiotem było osiem par gogli PNL-3 Bielik, a także 50 hełmów lotniczych THL-5 NV firmy FAS z Bielska-Białej. Całkowita wartość tej transakcji wyniosła 750,6 tys. złotych. Dostawa została zrealizowana na początku 2014 r. Jak się wkrótce miało okazać, był to początek owocnej współpracy. Od tego czasu Aviakon kilkakrotnie dokonywał kolejnych zakupów gogli wraz z hełmami i przekazywał te zestawy swoim kontrahentom. Do końca 2015 r. PCO S.A. sprzedało na Ukrainę już kilkadziesiąt zestawów gogli PNL-3, co niewątpliwie świadczy o wysokiej ocenie polskiego produktu. Jak stwierdził dyrektor ds. sprzedaży PCO S.A Jacek Duliński, pozyskanie Bielików nie jest dla Ukraińców ani łatwiejsze z przyczyn formalnych, ani tańsze w porównaniu z konkurencją. Na cenie noktowizyjnych gogli lotniczych nie warto jednak oszczędzać. Ich charakterystyki decydują o możliwościach i przeżywalności na polu walki śmigłowca wojskowego, a ich koszt w porównaniu z kosztem wiropłata jest niewielki. W przypadku PNL-3 Ukraińcy musieli więc wysoko ocenić parametry techniczne i eksploatacyjne tego urządzenia.
Na początku 2014 roku do PCO S.A. zgłosił się kolejny ukraiński klient. Tym razem była to firma Ukrainian Helicopters, odpowiedzialna m.in. za wyposażenie ukraińskich śmigłowców realizujących zadania w Afryce, w ramach misji Organizacji Narodów Zjednoczonych. Ich załogom postawiono wymóg zdolności do wykonywania lotów nocnych. W planach było wyposażenie kilkudziesięciu śmigłowców w zestawy po osiem par gogli noktowizyjnych. Chodziło o to, aby własne PNL-3 miał każdy z etatowych członków czteroosobowych (dwóch pilotów i dwóch techników) załóg działających na Czarnym Kontynencie śmigowców Mi-8, a do każdego ze śmigłowców przydzielone były po dwie załogi. Ambitny projekt zrealizowano tylko częściowo, jako że w obliczu zaogniającego się konfliktu na wschodzie kraju, Ukraina wycofała około połowy śmigłowców operujących w Afryce i Ukrainian Helicopters zakupiło w PCO S.A. „zaledwie” kilkadziesiąt kompletów Bielików. Zamówienie to może jednak w przyszłości zostać rozszerzone.
Trzecim ukraińskim odbiorcą lotniczych gogli noktowizyjnych warszawskiej spółki jest firma Helitraining, która jest właścicielem jednego z największych w Europie Środkowo-Wschodniej ośrodków szkoleniowych załóg śmigłowców.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc