Zaloguj

Flota linii lotniczych 2020

Lufthansa we wrześniu 2020 r. posiadała 286 samolotów, z tego 156 było zaparkowanych.  Na zdjęciu uziemiona flota tego przewoźnika na lotnisku we Frankfurcie.

Lufthansa we wrześniu 2020 r. posiadała 286 samolotów, z tego 156 było zaparkowanych.
Na zdjęciu uziemiona flota tego przewoźnika na lotnisku we Frankfurcie.

W sierpniu br. w liniach lotniczych na świecie było aktywnych 21 970 samolotów komunikacyjnych, a dalszych 8000 zaparkowanych. Najpopularniejszymi są Airbusy serii A320 – 8575 szt. (6071 aktywne i 2504 zaparkowane), Boeingi 737 i Boeingi 777, a wśród maszyn regionalnych: Embraery E-Jets i turbośmigłowe ATR 42/72. Największymi flotami dysponują: American Airlines – 876 szt. (674 aktywne i 202 zaparkowane), Delta Air Lines, United Airlines i Southwest. W odniesieniu do roku poprzedniego liczba samolotów aktywnych jest mniejsza o 25%, co wynika z ograniczonego popytu na podróże lotnicze, wywołanego pandemią koronawirusa.

Komunikacja lotnicza to szybko rozwijająca się dziedzina transportu, będąc zarazem jednym z większych sektorów światowej gospodarki. Duża prędkość przemieszczania, komfort podróży, bezpieczeństwo i spełnianie wymogów ekologicznych, to główne kryteria działalności. W ubiegłym roku zadania transportowe realizowało dwa tysiące linii lotniczych, które dziennie przewoziły 12,5 mln pasażerów i 170 tys. ton ładunków, wykonując przy tym 106 tys. rejsów.

Największe linie lotnicze świata American Airlines we wrześniu posiadały 876 samolotów w średnim wieku 10,9 lat, z tego 674 było aktywnych i 202 zaparkowanych. Na zdjęciu B777 w barwach tego przewoźnika.

Największe linie lotnicze świata American Airlines we wrześniu posiadały 876 samolotów w średnim wieku 10,9 lat, z tego 674 było aktywnych i 202 zaparkowanych. Na zdjęciu B777 w barwach tego przewoźnika.

Flota 2020 w statystyce

W sierpniu 2020 r. w liniach lotniczych na świecie aktywnych było 21 970 samolotów komunikacyjnych i w odniesieniu do roku poprzedniego ich liczba zmniejszyła się o 25% (lipiec 2019 r. – 29 800 szt.). Największymi flotami dysponują przewoźnicy z: Azji i wysp Pacyfiku – 7430 szt. (udział 34%) oraz Ameryki Północnej – 6590 szt. (udział 30%). W państwach Europy i byłego ZSRR użytkowanych było łącznie 5130 szt.; Ameryki Południowej – 1120 szt.; Bliskiego Wschodu – 860 szt. i Afryki – 840 szt. Ponadto, zaparkowanych było 8000 samolotów, co było konsekwencją mniejszego popytu na podróże lotnicze, wywołanego pandemią koronawirusa.

W rankingu linii lotniczych pod względem wielkości floty (samolotów aktywnych i zaparkowanych) na czołowych miejscach plasują się przewoźnicy ze Stanów Zjednoczonych i Chin. Największymi flotami dysponują: American Airlines – 876 szt. (674 aktywne i 202 zaparkowane), Delta Air Lines – 837 szt. (549 aktywne i 288 zaparkowane), United Airlines – 796 szt. (466 aktywne i 330 zaparkowane), Southwest – 734 szt. (598 aktywne i 136 zaparkowane), China Southern – 617 szt. (570 aktywne i 47 zaparkowane), SkyWest Airlines, China Eastern, Air China i FedEx Federal Express.

Najpopularniejszymi samolotami komunikacyjnymi w liniach lotniczych pozostają samoloty wąskokadłubowe: Airbus serii A320 i Boeingi 737, których w sierpniu było łącznie 16 tys. szt., z tego 11,7 tys. aktywnych i 4,3 tys. zaparkowanych. W ciągu bieżącego roku liczba aktywnych samolotów zmieniała się bardzo dynamicznie odzwierciedlając wpływ koronawirusa na działalność linii lotniczych.

Flota samolotów cargo

Do przewozu lotniczego cargo wykorzystywana jest flota specjalistycznych samolotów towarowych oraz maszyny pasażerskie podczas rozkładowych rejsów (w dolnych przedziałach bagażowych umieszcza się kontenery z ładunkami). W wyniku załamania ruchu lotniczego (koronawirus) znaczna część floty samolotów pasażerskich została uziemiona, stąd też dodatkowe zadania przewozów ładunków musiały przejąć specjalistyczne frachtowce. W liniach lotniczych jest ich użytkowanych 2300 szt., a najpopularniejszymi są towarowe Boeingi: 747, 757 i 767 (po ok. 300 szt.), 777, 737 i MD-11 oraz Airbusy A300 i A310.

Największy na świecie przewoźnik kurierski FedEx Federal Express dysponuje flotą 450 samolotów (439 aktywnych i 11 zaparkowanych), w tym: 119 szt. B757F, 92 B767, 45 B777, 66 A300, 58 MD-11, 19 DC-10, 10 B737 i 41 ATR. W sierpniu 2020 r. wyłączone z eksploatacji (zaparkowane) było: pięć MD-11, cztery B757 oraz po jednym B737 i ATR, co stanowi udział 2,4%. Drugi UPS United Parcel Service użytkujący flotę 271 frachtowców, w tym: 75 B767, 75 B757, 52 A300, 39 MD-11 i 30 B747, miał zaparkowanych 14 samolotów (udział 5%). Jedne z największych linii cargo na świecie: luksemburskie Cargolux Airlines z flotą 30 Boeingów 747F miały uziemiony tylko jeden samolot, a amerykańskie Atlas Air (36 B747F i 34 B767) dwa frachtowce. Natomiast linie: Kalitta Air (24 B747, 9 B767 i 3 B777), Polar Air Cargo (12 B747F i 4 B767F), rosyjskie AirBridgeCargo (17 B747) i niemieckie AeroLogic (16 B777) przez cały czas miały aktywne wszystkie samoloty.

Ranking najpopularniejszych samolotów

Najpopularniejszymi samolotami w liniach lotniczych są Airbusy serii A320, których w sierpniu 2020 r. było 8575 szt., z tego 6071 było aktywnych i 2504 zaparkowanych (29%). Do tej uniwersalnej i popularnej serii samolotów wąskokadłubowych należą: 117-miejscowy A318, 156-miejscowy A319, 180-miejscowy A320, 186-miejscowy A320neo, 236-miejscowy A321 i 244-miejscowy A321neo. Samoloty A320 z chwilą wejścia do eksploatacji (1988 r.) stały się wyznacznikiem nowych standardów wyposażenia, komfortu i ekonomi lotu, a nowością był wówczas zastosowany cyfrowy, aktywny układ sterowania. Do chwili obecnej ponad 300 operatorów zakupiło ich 15,6 tys. szt., z tego 10 tys. zostało wyprodukowanych. Samoloty serii A320 znajdują się w 330 liniach lotniczych, a największymi użytkownikami są: American Airlines (421 szt.), China Eastern (330), EasyJet Group (323), China Southern (272), Lufthansa, JetBlue Airways i Indigo Airlines. Od początku eksploatacji wykonały 110 mln rejsów i przewiozły 11,5 mld pasażerów.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc