Czeski NIMR

Ajban 440N z wprowadzonymi przez VOP CZ modyfikacjami był wiosną tego roku intensywnie testowany na torze prób Wojskowego Instytutu Technicznego Wojsk Lądowych (VTUPV) w Vyškovie.

Ajban 440N z wprowadzonymi przez VOP CZ modyfikacjami był wiosną tego roku intensywnie testowany na torze prób Wojskowego Instytutu Technicznego Wojsk Lądowych (VTUPV) w Vyškovie.

W lutym tego roku, podczas salonu IDEX 2017 w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich Abu Zabi doszło do zawarcia umowy pomiędzy firmami VOP CZ s.p. a NIMR Automotive, wchodzącą w skład państwowej grupy Emirates Defence Industries Company. Podpisane porozumienie dotyczy zacieśnienia współpracy i wspólnego oferowania pojazdów opancerzonych producenta z ZEA w krajach Grupy Wyszehradzkiej: Czechach, Polsce na Słowacji i Węgrzech.

Umowa przewiduje m.in. przeniesienie linii montażowej do zakładów VOP CZ w Šenovie koło Nového Jičína i ulokowanie na terenie Czech centrum serwisowego samochodów Ajban 440A/N oraz innych pojazdów NIMR Automotive.
Na zacieśnienie kontaktów pomiędzy obiema firmami miała na pewno wpływ ich dotychczasowa współpraca, rozpoczęta w 2015 r., kiedy w zakładach VOP CZ ruszyła produkcja opancerzonych kabin do wozów Ajban 440A.

Europa na celowniku

Rosnące nakłady państw europejskich na obronność, a co za tym idzie wzrost wydatków na zakupy nowego uzbrojenia i sprzętu, stanowią sporą zachętę dla przedsiębiorstw branży zbrojeniowej z różnych zakątków świata do zainteresowania się tym, dość hermetycznym dotąd, rynkiem. Również prowadzone w wielu państwach europejskich poszukiwanie następców, obecnie użytkowanych pojazdów kołowych, powoduje zainteresowanie europejskim rynkiem wielu producentów, także spoza Europy czy Stanów Zjednoczonych.
Nawiązanie współpracy z czeską spółką stanowić ma dla NIMR Automotive swego rodzaju przepustkę na rynek europejski i zapewne plany arabskiego producenta nie ograniczają się tylko do Grupy V4. Stąd wybór firmy z kraju będącego zarówno członkiem NATO, jak i Unii Europejskiej. Dodatkowo firma VOP CZ ze swoją ponad 70-letnią historią oraz doświadczeniem w remontach, modernizacjach i wyposażaniu pojazdów wojskowych różnych kategorii, w tym kołowych, jak kołowe bojowe wozy piechoty GDELS Pandur II 8×8 CZ i ich odmiany, a także Iveco LMV, jest na pewno właściwym partnerem do tego celu.
Z kolei, powstała na początku XXI w., NIMR Automotive, od 2010 r. należąca do prężnie działającego koncernu Tawazun Holdings, a w 2015 r. przekazana do Emirates Defence Industries Company (powstałej w 2014 r. z inicjatywy rządu ZEA, a łączącej firmy zbrojeniowe należące do Tawazun Holdings i Mubadala Development Company), to firma, która odniosła spory sukces na własnym rynku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. W 2015 r. w zakładach NIMR Company, zlokalizowanych w Tawazun Industrial Park, o powierzchni ponad 37 000 m², w sąsiedztwie których jest również tor testowy, wyprodukowany został tysięczny pojazd.
Pojazdy z logo NIMR Automotive produkowane są również w Algierii na mocy zawartej w 2012 r. umowy, w zakładach należących do NIMR-Algerie Joint Stock Company.
Poza pojazdami Ajban/Haafet w ofercie NIMR Automotive znajdują się również pojazdy minoodporne Jais 4×4 i 6×6, powstałe w wyniku transferu technologii RG-35 oryginalnie opracowanego przez BAE Land Systems South Africa.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc