Anakonda-16. Odrzutowe lotnictwo bojowe. Start samolotu myśliwsko-bombowego Su-22M4 na tle amerykańskiego ciężkiego transportowca C-17A Globemaster III z lotniska w Świdwinie. Fot. Cezary Adamczewski
Przygotowanie do ćwiczenia rozpoczęto pod koniec ubiegłego roku. We wrześniu na terenie Wojskowej Akademii Technicznej zorganizowano konferencję na której przedstawiono ogólną koncepcję oraz przebieg przedsięwzięcia. Powołano również kierownika ćwiczenia w osobie gen. broni Marka Tomaszyckiego, który jest Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych. Jego zastępcą został gen. bryg. Sławomir Wojciechowski – zastępca Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
3 grudnia 2015 r. rozpoczęto szczegółowe planowanie scenariusza ćwiczenia. Podczas Głównej Konferencji Planistycznej skoncentrowano się na opracowaniu precyzyjnych planów działań taktycznych wojsk, zabezpieczenia teleinformatycznego oraz logistycznego.
Na początku bieżącego roku w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych odbyło się spotkanie z kadrą kierowniczą ćwiczenia. Omówiono wszystkie zadania i epizody jakie miały być realizowane podczas „Anakondy-16”. Uszczegółowienie zadań operacyjnych, taktycznych i logistycznych omówiono na kolejnych spotkaniach w Krakowie (19-22 stycznia), w Wiesbaden i Krakowie (5 luty) oraz w Warszawie (21 marca).
Podczas warszawskiej odprawy ustalono ostateczną wersję scenariusza ćwiczeń, który następnie został przekazany na końcowej konferencji planistycznej w Akademii Obrony Narodowej wszystkim zgromadzonym tj.: dowódcom i specjalistom z Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Sił Lądowych Stanów Zjednoczonych w Europie, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Połączonego Dowództwa Sił Lądowych NATO w Izmirze, Wielonarodowego Korpusu „Północ-Wschód” oraz przedstawicielom wszystkich jednostek zaangażowanych w działania podczas ćwiczenia z Sił Zbrojnych RP oraz państw NATO.
Zgodnie ze scenariuszem cały komponent lotniczy miał osiągnąć gotowość bojową do 1 czerwca. Zgodnie z powyższym na lotniskach 21., 22., 23., 31. i 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego rozpoczęto przygotowanie personelu latającego i technicznego oraz sprzętu do udziału w ćwiczeniu.
30 czerwca piloci z 23. BLT w godzinach południowych przebazowali swoje samoloty myśliwskie MiG-29M do bazy w Malborku. Dodatkowe dwa następne myśliwce dotarły do 22. BLT po pokazie na wystawie ILA-16 w Berlinie. Dzień później na lotnisku 33. BLTr w Powidzu wylądowały 4 samoloty KC-135 Stratotanker, których zadaniem było zabezpieczenie misji bojowych nad Polską poprzez dostarczanie paliwa w locie samolotom biorącym udział w ćwiczeniu „Anakonda-16”. Dwa samoloty tankowania powietrznego przyleciały do Polski z 100. Air Wing z bazy Mildenhall w Wielkiej Brytanii, natomiast dwa kolejne tankowce tego typu zostały przebazowane do Powidza z 434. Air Wing, Grissom Air Reserve Base z Indiany.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu