Anakonda-16. Odrzutowe lotnictwo bojowe

„Anakonda-16”. Odrzutowe lotnictwo bojowe. Start samolotu myśliwsko-bombowego Su-22M4 na tle amerykańskiego ciężkiego transportowca C-17A Globemaster III z lotniska w Świdwinie. Fot. Cezary Adamczewski

Anakonda-16. Odrzutowe lotnictwo bojowe. Start samolotu myśliwsko-bombowego Su-22M4 na tle amerykańskiego ciężkiego transportowca C-17A Globemaster III z lotniska w Świdwinie. Fot. Cezary Adamczewski

W dniach 7-17 czerwca na terenie Polski odbyły się cykliczne ćwiczenia pod kryptonimem „Anakonda”. Ich celem było zgrywanie narodowych i sojuszniczych dowództw oraz związków i oddziałów w ramach połączonej operacji obronnej w warunkach zagrożeń hybrydowych. Dodatkowym aspektem podlegającym weryfikacji i sprawdzeniu było funkcjonowanie systemu i stosowanie obowiązujących procedur w ramach pełnienia roli państwa-gospodarza.

Przygotowanie do ćwiczenia rozpoczęto pod koniec ubiegłego roku. We wrześniu na terenie Wojskowej Akademii Technicznej zorganizowano konferencję na której przedstawiono ogólną koncepcję oraz przebieg przedsięwzięcia. Powołano również kierownika ćwiczenia w osobie gen. broni Marka Tomaszyckiego, który jest Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych. Jego zastępcą został gen. bryg. Sławomir Wojciechowski – zastępca Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
3 grudnia 2015 r. rozpoczęto szczegółowe planowanie scenariusza ćwiczenia. Podczas Głównej Konferencji Planistycznej skoncentrowano się na opracowaniu precyzyjnych planów działań taktycznych wojsk, zabezpieczenia teleinformatycznego oraz logistycznego.
Na początku bieżącego roku w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych odbyło się spotkanie z kadrą kierowniczą ćwiczenia. Omówiono wszystkie zadania i epizody jakie miały być realizowane podczas „Anakondy-16”. Uszczegółowienie zadań operacyjnych, taktycznych i logistycznych omówiono na kolejnych spotkaniach w Krakowie (19-22 stycznia), w Wiesbaden i Krakowie (5 luty) oraz w Warszawie (21 marca).
Podczas warszawskiej odprawy ustalono ostateczną wersję scenariusza ćwiczeń, który następnie został przekazany na końcowej konferencji planistycznej w Akademii Obrony Narodowej wszystkim zgromadzonym tj.: dowódcom i specjalistom z Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Sił Lądowych Stanów Zjednoczonych w Europie, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Połączonego Dowództwa Sił Lądowych NATO w Izmirze, Wielonarodowego Korpusu „Północ-Wschód” oraz przedstawicielom wszystkich jednostek zaangażowanych w działania podczas ćwiczenia z Sił Zbrojnych RP oraz państw NATO.
Zgodnie ze scenariuszem cały komponent lotniczy miał osiągnąć gotowość bojową do 1 czerwca. Zgodnie z powyższym na lotniskach 21., 22., 23., 31. i 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego rozpoczęto przygotowanie personelu latającego i technicznego oraz sprzętu do udziału w ćwiczeniu.
30 czerwca piloci z 23. BLT w godzinach południowych przebazowali swoje samoloty myśliwskie MiG-29M do bazy w Malborku. Dodatkowe dwa następne myśliwce dotarły do 22. BLT po pokazie na wystawie ILA-16 w Berlinie. Dzień później na lotnisku 33. BLTr w Powidzu wylądowały 4 samoloty KC-135 Stratotanker, których zadaniem było zabezpieczenie misji bojowych nad Polską poprzez dostarczanie paliwa w locie samolotom biorącym udział w ćwiczeniu „Anakonda-16”. Dwa samoloty tankowania powietrznego przyleciały do Polski z 100. Air Wing z bazy Mildenhall w Wielkiej Brytanii, natomiast dwa kolejne tankowce tego typu zostały przebazowane do Powidza z 434. Air Wing, Grissom Air Reserve Base z Indiany.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc