Zaloguj

75. rocznica zaginięcia ORP Orzeł

Jedno ze zdjęć z podniesienia bandery na ORP Orzeł ze zbiorów archiwum we Vlissingen. Dokumentację z wodowania i podniesienia bandery w większości wykonano aparatem małoobrazkowym na negatywach formatu 24x36 mm. Fot. Gemeentearchief Vlissingen.

Jedno ze zdjęć z podniesienia bandery na ORP Orzeł ze zbiorów archiwum we Vlissingen. Dokumentację z wodowania i podniesienia bandery w większości wykonano aparatem małoobrazkowym na negatywach formatu 24x36 mm. Fot. Gemeentearchief Vlissingen.

W tym roku obchodziliśmy 75. rocznicę zaginięcia ORP Orzeł. W związku z nią, w ciągu mijającego roku miało miejsce kilka wydarzeń związanych z historią tego legendarnego okrętu.

W kolebce Orła
Od 24 czerwca do 29 lipca 2015  r. w siedzibie stoczni Damen Schelde Naval Shipbuilding we Vlissingen w Holandii można było zwiedzać wystawę „Luctor et Emergo. Vlissingen Submarine History”. Otworzył ją kmdr Piet de Jong – 100‑letni weteran, ostatni drugowojenny dowódca okrętu podwodnego O  24. W Koninklijke Marine służył w latach 1931-1959, po czym zaangażował się w działalność polityczną, dochodząc do stanowisk ministra obrony (1963-1967) i premiera rządu (1967-1971). Największą powierzchnię na sali ekspozycyjnej zajmowała część poświęcona historii ORP Orzeł, zbudowanego w tejże stoczni, gdzie można było zobaczyć wystawę planszową oraz model okrętu w skali 1:50 wykonany przez gdańskiego modelarza Tomasza Porębę. Wystawa i model zostały użyczone przez Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni (dalej MMW).
Oprócz Orła na wystawie można było zobaczyć modele okrętów podwodnych pochodzące z Muzeum Marynarki w Den Helder, zbiorów holenderskiego Ministerstwa Obrony i stoczni Saab Kockums. Wystawa poświęcona głównie czasom „złotej ery” budownictwa okrętów podwodnych w latach 1902-1940 prezentowała również osiągnięcia stoczni holenderskich po 1945  r. Modelom i multimedialnym stanowiskom towarzyszyły reprodukcje znakomitej jakości zdjęć ze zbiorów archiwum miejskiego Gemeentearchief Vlissingen, ilustrujące historię holenderskiego budownictwa okrętów podwodnych.
W połowie lipca, na zaproszenie Panów Jana Pieśli i Rica Dekkersa z Damen Schelde Naval Shipbuilding gośćmi stoczni Damen byli Tomasz Grotnik – redaktor naczelny magazynu „Morza i Okręty” oraz Lech Trawicki – zastępca dyrektora MMW. Podczas zwiedzania siedziby stoczni w historycznym budynku De Schelde, dyrektor Hans Spaans przekazał do zbiorów Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni grafikę „De Stad Vlissingen” – widok miasta od strony morza z 1743  r.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc