Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Airbus A330MRTT dla Kanady

Kanada zakupiła pierwsze dwa (z sześciu planowanych) używanych A330-200, które zostaną przebudowane do wersji MRTT i zastąpią obecnie eksploatowane CC-150 Polaris. Fot. Departament Obrony Kanady

14 lipca Departament Obrony Kanady poinformował, że podpisano kontrakt w sprawie zakupu dwóch samolotów pasażerskich Airbus A330-200, które po dostawie zostaną przebudowane do wersji MRTT. Stanowi to początek procesu zastępowania obecnie używanych Airbus A310 (CC-150 Polaris).


Lipcowa umowa, zawarta z firmą International AirFinance Corporation, ma wartość 102 mln USD. Para maszyn będzie pochodzić z cywilnego rynku wtórnego – zostały wyprodukowane w 2015 roku. Przebudowa do wersji MRTT będzie realizowana przez koncern Airbus, dysponujący kompetencjami oraz gotowymi pakietami niezbędnymi do konwersji. W przyszłości Kanadyjczycy planują dokupienie jeszcze czterech samolotów tej klasy – obok zadań uzupełniania paliwa w powietrzu, będą służyć do transportu sprzętu i personelu (uzupełniając wyspecjalizowane samoloty transportowe), ewakuacji medycznej oraz przewozu rządowych VIP.

Dla koncernu Airbus oraz programu A330MRTT sukces w Kanadzie to kolejny krok w dominacji w segmencie wielozadaniowych maszyn tankowania powietrznego. W bieżącym roku Brazylia oraz Hiszpania zakupiły używane A330-200, które mają być poddawane konwersji na maszyny MRTT. Wcześniej tą drogą (częściowo) poszła także Australia – co ciekawe, w przypadku tego ostatniego państwa dwa samoloty zostały przebudowane w zakładach Qantas Defence Services z wykorzystaniem pakietów dostarczonych przez koncern Airbus. Wcześniej były one używane przez linie lotnicze Qantas. Być może tą samą drogą pójdzie Turcja, której władze chcą zakupić siedem maszyn tej klasy – ze względu na koszty rozważa się wykorzystanie używanych A330-200, które obecnie są eksploatowane przez Turkish Airlines.

Wybór A330MRTT przez Kanadę został ogłoszony w kwietniu 2021 roku. Wówczas Departament Obrony wskazał, że jedynie ta konstrukcja spełnia wymagania zamawiającego. Oferta koncernu Boeing (KC-46A Pegasus) została odrzucona bez podania przyczyny. Szóstka A330MRTT ma zastąpić pięć obecnie używanych CC-150 Polaris, czyli zmilitaryzowanych samolotów Airbus A310-300, które także pochodziły z rynku wtórnego. Obecnie są wykorzystywane do tankowania powietrznego (2), transportu strategicznego (2) oraz przewozu VIP (1).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc