Umowa ma wartość 208,3 mln złotych bez VAT i została poprzedzona negocjacjami pomiędzy stronami. Ma to związek z faktem, że Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. w Bydgoszczy są jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej silników RD-33 II serii w Polsce, która została zatwierdzona przez Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych. Wcześniej była ona własnością Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 4 S.A. w Warszawie, które w 2020 r. zostały włączone w skład bydgoskiej firmy. Co ważne, zamawiający pozytywnie ocenił zdolności techniczne i kompetencje personelu wykonawcy do realizacji powyższego zamówienia. Jest to kontynuacja, wieloletniej, współpracy w zakresie serwisowania silników tego typu w Polsce (poprzednia została zawarta w styczniu 2019 r. i obejmowała okres do końca 2020 roku). Zgodnie z upublicznioną informacją, usługa będzie realizowana w latach 2021-23 i ma pozwalać na dalsze zabezpieczenie eksploatacji 28 samolotów myśliwskich MiG-29 użytkowanych przez Siły Powietrzne w dwóch bazach lotniczych. Samoloty te według najnowszych planów zostaną zastąpione przez wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Lightning II – biorąc pod uwagę fakt harmonogramu dostaw może to oznaczać, że będą eksploatowane przynajmniej do końca bieżącego dziesięciolecia.
Powyższa umowa to kolejny sygnał, że Ministerstwo Obrony Narodowej będzie starało się utrzymywać samoloty MiG-29 w służbie. MiG-i-29 po serii wypadków, powróciły do wykonywania stawianych przed nim zadań – przede wszystkim zabezpieczenia przestrzeni powietrznej Polski oraz sojuszników. Dodatkowo umowa na kontynuację serwisu silników RD-33 II serii w powyższych zakładach wpisuje się w wieloletnią strategię Zarządu, zakładającą wykorzystanie zasady „one-stop shop” – pozwala na kompleksowe zaoferowanie klientowi, w tym przypadku Ministerstwu Obrony Narodowej, pełnej usługi serwisowej. Zdaniem Leszka Walczaka, prezesa zarządu WZL Nr 2 S.A., jest to kolejny atut decyzji o konsolidacji podmiotów przemysłu obronnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji i roli zakładów lotniczych w Bydgoszczy oraz w Warszawie.
W przypadku turbinowych silników odrzutowych, które przechodzą remonty główne w warszawskiej lokalizacji Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A., powyższe prace są realizowane po wypracowaniu ustalonego resursu międzyremontowego lub wystąpienia uszkodzenia bądź zużycia części powyższej limitów określonych w zatwierdzonych instrukcjach. Każdy silnik po dotarciu do zakładów musi zostać rozpakowany ze specjalnych skrzyń, w których został dostarczony przez służby logistyczne, po czym zostaje rozkonserwowany i poddany demontażowi. Części muszą zostać poddane procedurze czyszczenia, co umożliwia usunięcie nagarów metodami chemicznymi, a także odtłuszczania. W kolejnym etapie poszczególne części i zespoły są poddawane weryfikacji, która ma ustalić stan techniczny pod względem możliwości dalszego użytkowania, wykryć wady i stopnień zużycia oraz określić metody i sposoby ich naprawy w celu przywrócenia zdatności do eksploatacji. Naprawy silników RD-33 II serii prowadzone są różnymi, zgodnymi z technologią, metodami: spawania, zgrzewania, lutowania, malowania, klejenia. Odtwarzanie pokryć ochronnych, uszczelniających i specjalnych realizowane jest metodami chemicznymi, elektrochemicznymi, natryskowymi, obróbką cieplno-chemiczną, oraz poprzez dyfuzyjne nasycanie warstwy wierzchniej. Zakończenie fazy naprawy to jednocześnie proces prób podzespołów, regulacje parametrów na stanowiskach testowych oraz wyważanie zespołów wirujących. W dalszym cyklu specjaliści WZL Nr 2 S.A. dokonują montażu, prób i regulacji agregatów instalacji silników (paliwowej, olejowej, powietrznej, elektrycznej) na stanowiskach testowych oraz montaż końcowy silnika. Finalnym etapem jest próba jednostki napędowej na hamowni, w czasie której prowadzone jest docieranie, sprawdzenie funkcjonowania działania silnika, instalacji, agregatów i głównych parametrów. Pozytywna ocena stanu technicznego otwiera drogę do próby kontrolnej. Jej zaliczenie dokumentuje prawidłowość wykonania remontu i dopuszcza silnik do przekazania użytkownikowi. Silnik po remoncie zostaje zakonserwowany i spakowany do długotrwałego przechowywania (WZL Nr 2 S.A. udzielają gwarancji na tego typu przechowanie trwające do 24 miesięcy).
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu