10 maja dowództwo Marynarki Wojennej Indii poinformowało o zatwierdzeniu projektu leasingu 24 wielozadaniowych śmigłowców pokładowych, które mają stanowić przejściowe rozwiązanie do czasu wdrożenia do produkcji wiropłatów programu NUH (Naval Utility Helicopter).
Leasing fabrycznie nowych wielozadaniowych śmigłowców ma obejmować okres przynajmniej dwóch lat. Taka liczba (24 sztuk) ma pozwolić na wypełnienie podstawowych potrzeb operacyjnych lotnictwa morskiego, które musi wycofać z linii obecnie eksploatowane śmigłowce HAL Chetak. Wśród głównych zadań wymienia się operacje poszukiwawczo-ratownicze, ewakuację poszkodowanych, wsparcie operacji morskich o niskiej intensywności. Proces wyboru podmiotów, które mogą dostarczyć “tymczasowe” wiropłaty rozpoczął się w październiku 2020 roku, kiedy Indie rozesłały zapytania o informację do producentów i firm świadczących usługi. Nadesłane odpowiedzi pozwoliły na przygotowanie dalszej części dokumentacji – ma ona trafić wyłącznie do producentów wiropłatów. Obecnie Indie nie informują o szczegółach dotyczących listy, jednak na rynku nie ma dużej liczby podmiotów, które są w stanie dostarczyć lotnictwu śmigłowce.
W ramach programu NUH Indie są zainteresowane zakupem do 111 wiropłatów. Według obecnych planów mają charakteryzować się maksymalną masą startową dochodzącą do 5 ton i stanowić uzupełnienie dla już zamówionych w Stanach Zjednoczonych 24 wielozadaniowych Lockheed Martin MH-60R Seahawk oraz 123 planowanych do zakupu maszyn tej klasy. W przypadku NUH część przedstawicieli władz indyjskich wskazuje na możliwość zakupu HAL Dhruv, jednak dotychczas nie podjęto wiążących decyzji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu