4 stycznia koncern Saab poinformował o podpisaniu kontraktu ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi w sprawie rozszerzenia zamówienia samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye.
Kontrakt ma wartość 1 mld dolarów i ma zostać zrealizowany do końca 2025 roku. Został podpisany 30 grudnia 2020 roku i zwiększa zamówienie o dwa kolejne samoloty. Oznacza to, że Zjednoczone Emiraty Arabskie będą dysponować flotą pięciu egzemplarzy – dwa zostały zamówione w ramach bazowego kontraktu w 2015 roku, a w lutym 2017 roku rozszerzono go o trzeci. Do końca ubiegłego roku Saab dostarczył dwa pierwsze, a trzeci oczekuje na dostawę do klienta. W 2019 roku dostarczono także niezbędne wyposażenie naziemne oraz dystrybucji danych. Wdrożenie do służby pozwoliło na wycofanie z linii i zwrot producentowi dwóch turbośmigłowych Saab 340 Erieye, które powróciły do Szwecji pod koniec zeszłego roku.
System GlobalEye został zintegrowany z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Bombardier Global 6000. Obok stacji radiolokacyjnej przeznaczonej do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających.
Obecnie jedynym użytkownikiem samolotów Saab GlobalEye są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Saab wraz z rządem Szwecji promuje swoje rozwiązanie na innych rynkach, w tym w Finlandii, gdzie zakup maszyn został zaoferowany wraz z flotą 64 wielozadaniowych samolotów bojowych JAS-39E/F Gripen.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
GlobalEye to dziwaczne rozwiązanie miniAWACS świata nie podbił.
E-7A,E-2,E-3, to AWACS-y z prawdziwego zdarzenia.