28 października koncern BAE Systems poinformował, że w ramach współpracy z Królewską Armią Niderlandów w ramach programu modernizacji holenderskich bojowych wozów piechoty CV9035NL, pojazdy te zostaną wyposażone w gumowe (kompozytowe) gąsienice.
Zmiana ta ma korzystnie wpłynąć na komfort pracy załogi (wibracje wytwarzane przez układ jezdny będą zredukowane o 65%, hałas wewnątrz wozu zostanie zmniejszony o 10 dB), warunki jej pracy podczas codziennej obsługi wozu i na koszty eksploatacji pojazdu (redukcja wibracji ogranicza zużycie niektórych elementów, w tym kosztownego wyposażenia elektronicznego). Ponadto gumowe gąsienice są znacznie lżejsze od tradycyjnych – w przypadku CV90 różnica sięga niemal 1 tony! Wartość ta wydaje się niewielka w stosunku do masy całego wozu, ale w rzeczywistości każdy kilogram jest cenny, a redukcja masy tradycyjnych elementów pozwala na ograniczenie problemów z instalacją dodatkowego wyposażenia, np. pancerza dodatkowego czy aktywnego systemu samoobrony.
Gumowe gąsienice to jeden z elementów szerzej zakrojonych prac modernizacyjnych, jakim są poddawane 144 holenderskie CV9035NL. Umowa dotycząca wymiany gąsienic została podpisana na początku października i obejmuje: rozwój, dostawę, testy i weryfikację rozwiązania, a także dostawę materiałów i usług szkoleniowych do klienta. Gąsienice używane na modernizowanych CV9035NL zostały opracowane we współpracy Soucy International z Kanady i BAE Systems Hägglunds ze Szwecji. Rozwiązanie to zostało wcześniej zastosowane na norweskich CV9030N, które m.in. wykorzystywane były podczas misji NATO ISAF w Afganistanie. Pozostałe prace modernizacyjne, realizowane na podstawie umowy z 2017 r., mają obejmować m.in. integrację z aktywnym systemem samoobrony Iron Fist produkcji Elbit Systems. Całkowita wartość prac realizowanych w ramach MLU to 500 mln EUR.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu