27 listopada w bazie lotniczej Melsbroek odbyła się uroczystość podpisania kontraktu pomiędzy koncernem Boeing oraz NATO dotyczącego modernizacji floty samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry, które są eksploatowane przez wspólną jednostkę sojuszu.
Umowa ma wartość 1 mld dolarów i ma pozwolić na utrzymanie maszyn w eksploatacji do 2035 roku. Modernizacja obejmie m.in. montaż nowych systemów łączności, które pozwolą na operacje w środowisku sieciocentrycznym, a także utrzymanie płatowców w sprawności technicznej. Powyższy czas ma pozwolić na wypracowanie rozwiązań dotyczących przyszłości – m.in. prowadzone są analizy dotyczące wspólnego zakupu nowych samolotów tej klasy, przede wszystkim Boeing E-7 Wedgetail.
NATO zakupiło na własne potrzeby osiemnaście samolotów Boeing E-3 Sentry. Spośród nich jeden został wycofany z eksploatacji w połowie 2015 roku – dzięki temu uzyskano pakiet części zamiennych pozwalających na techniczne wsparcie pozostałych. Wcześniej (w lipcu 1996 roku), w wyniku wypadku, utracono inny egzemplarz. Pozostała szesnastka pełni zadania na rzecz NATO.
Obecnie jest to jedna z kilku wielonarodowych jednostek lotniczych NATO. W ciągu ostatnich lat sformowano także eskadrę wyposażoną w ciężkie samoloty transportowe Boeing C-17 Globemaster III, a obecnie budowana jest także międzynarodowa jednostka, która otrzyma wielozadaniowe samoloty tankowania powietrznego Airbus A330MRTT.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu