Na konferencji reprezentanci Ministerstwa Obrony Republiki Słowackiej: minister obrony Peter Gajdoš, dyrektor generalny w MO RS Ján Hoľko, menedżer projektu BOV 8×8 ppłk Peter Kliment i rzeczniczka prasowa MO RS Danka Capáková, po raz pierwszy ujawnili opinii publicznej nazwę pojazdu określanego dotąd jako BOV 8×8 – Vydra. Minister Gajdoš poinformował o pomyślnym zakończeniu fazy rozwoju nowego wozu bojowego, który powstał w wyniku fińsko-słowackiej współpracy. W jej ramach prototyp odbył wieloetapowe badania: techniczne (zakładowe), kontrolne, wojskowe, wreszcie dodatkowe badania kontrolne i ponowne badania wojskowe, mające na celu sprawdzenie spełnienia wymagań technicznych i wprowadzenia uwag sformułowanych po wcześniejszych etapach prób.
Poinformowano również, że MO RS w 43. tygodniu roku przekazało Radzie Ministrów RS raport dotyczący programu BOV 8×8 i rekomendacji jego zakupu w trybie skróconych konsultacji międzyresortowych. Według ministra Gajdoša projekt BOV 8×8 Vydra będzie także wsparciem dla słowackiego przemysłu obronnego, co z punktu widzenia resortu obrony jest dobrą rekomendacją. Seryjne pojazdy mają być produkowane na Słowacji, z dużym udziałem elementów i zespołów wyprodukowanych lokalnie, a także znacznym wkładem pracy słowackiego przemysłu obronnego. W produkcji pojazdów ma uczestniczyć 16 firm i podmiotów ze Słowacji oraz jedno przedsiębiorstwo z Czech. Na obecnym etapie liczby te nie są wiążące, chodzi bardziej o przykładowe możliwości. Według dyrektora Jána Hoľko wybór konkretnych podmiotów do udziału w kooperacyjnym systemie produkcji pojazdu zostanie dokonany zgodnie z regulacjami prawnymi w zakresie prawa zamówień publicznych. Cena za seryjny egzemplarz Vydry ze wszystkimi elementami wyposażenia ma nie przekroczyć 3,33 mln EUR netto (3,996 mln EUR brutto). Do 2024 r. MO RS planuje zamówić do 81 BOV 8×8, łączny koszt zakupu których nie powinien przekroczyć 417 mln EUR brutto (spotykana jest też dokładniejsza wartość – 416,8 mln EUR). Suma ta obejmuje nie tylko zakup samych pojazdów za 323 970 000 EUR (269 975 000 EUR netto), ale także wsparcie logistyczne (17 mln), zakup niezbędnej amunicji (65 mln), adaptację istniejącej infrastruktury (5 mln) i odkupienie wozu prototypowego (5,8 mln). Spośród 81 pojazdów, 60 ma zostać dostarczonych w wersji bojowej, dziewięć w wersji dowodzenia i 12 w odmianie medycznej.
Realizacja projektu daje nadzieję na dalsze korzyści dla słowackiej gospodarki – od utrzymania kluczowych kompetencji przemysłu obronnego, przez utworzenie nowych miejsc pracy, po zasilenie budżetu podatkami, dywidendami i kwotami na ubezpieczenia socjalne. Według dyrektora Hoľko produkcja pojazdów BOV 8×8 Vydra na Słowacji spowoduje, że do budżetu państwa wpłynie podczas realizacji kontraktu około 42 721 000 EUR.
W przypadku zgody Rady Ministrów RS na zakup pojazdów, seryjna produkcja BOV 8×8 Vydra rozpoczęłaby się w 2019 r. Na przyszły rok zaplanowano wyprodukowanie czterech wozów przedseryjnych i dziewięciu wstępnej fazy produkcji. Pierwsze wozy trafić mają do 21. i 22. batalionu zmechanizowanego Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych RS, w których zastąpią gąsienicowe bojowe wozy piechoty BVP-1.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu