Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny Astute zwodowany

HMS Agamemnon (S 124) wytoczony z hali stoczniowej Devonshire Dock Hall i ustawiony na hydraulicznym podnośniku. Fot. BAE Systems

3 października w należącej do międzynarodowego koncernu zbrojeniowego BAE Systems stoczni w Barrow-in-Furness, odbyło się wodowanie wielozadaniowego okrętu podwodnego o napędzie atomowym HMS Agamemnon (S 124) typu Astute.

Agememnon jest szóstym (z siedmiu) okrętem tego typu, które na zamówienie Royal Navy budowane są we wspomnianym zakładzie. Zanim jednostkę umieszczono w wodzie, 1 października został uroczyście wytoczony z hali stoczniowej Devonshire Dock Hall, gdzie był budowany. Po zwodowaniu został przeholowany do nabrzeża wyposażeniowego i testowego gdzie pracownicy BAE Systems kontynuować będą swoją pracę. Tam też po raz pierwszy zainicjowana zostanie reakcja łańcuchowa w reaktorze Rolls Royce PWR 2. Miejsce które zwolnił S 124 wykorzystane zostanie do budowy (a właściwie scalania kadłuba) znacznie większego, strategicznego, okrętu podwodnego, przyszłego HMS Dreadnought typu Dreadnought (pierwszego z czterech jakie mają zasilić Royal Navy począwszy od 2030 roku).

Agamemnon po uzyskaniu pływalności w dniu 3 października. Fot. BAE Systems

Budowa S 124 została zakontraktowana 25 marca 2010 roku - wraz z bliźniaczym HMS Anson (S 123, wprowadzony do służby 31 sierpnia 2022 roku, https://zbiam.pl/hms-anson-opuscil-barrow-in-furness). Stępkę położono 18 lipca 2013 roku a okręt ochrzczono 23 kwietnia bieżącego roku (https://zbiam.pl/agamemnon-ochrzczony-nowy-atomowy-okret-podwodny-dla-royal-navy). Przewidywane przyjęcie do służby planowane jest z kolei na 2025 rok. Jednostki typu Astute legitymują się wypornością pełną 7800 ton (w położeniu podwodnym) przy wymiarach 97,0 x 11,3 x 10,0 m. Jego napęd, jak już wspomniano, stanowi reaktor opracowany przez koncern Rolls Royce (w wersji Core H), który zasilany jest wysoko wzbogaconym uranem (poziom wzbogacenia waha się od 93 do 97%). Został on tak zaprojektowany, że nie wymaga wymiany prętów paliwowych przez cały zakładany okres służby okrętu (co znacząco wpływa na zmniejszenie kosztów eksploatacji). Prędkość maksymalna, w położeniu podwodnym, wynosi 30 węzłów, a oficjalnie ujawniona głębokość operacyjna przekracza 300 m. Uzbrojenie stanowi sześć dziobowych wyrzutni torped kalibru 533,4 mm (z zapasem do 38 pocisków różnego typu, w tym także pocisków manewrujących BGM-109 Tomahawk Block IV). Sprawna realizacja zadań możliwa jest dzięki integracji systemu hydrolokacyjnego Sonar 2076, który składa się z siedmiu podstawowych podsystemów w tym: dziobowy sonar aktywno-pasywny typu 2079, z systemem kierowania ogniem typu 2078, sonar holowany typu 2065 a także sonar boczny. Stała załoga liczy 98 osób przy czym istnieje możliwość zaokrętowania kolejnych 11 osób.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc