23 kwietnia w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness, Lady Sedwill rozbiła butelkę lokalnie warzonego piwa - zgodnie z tamtejszą tradycją - aby pobłogosławić Agamemnona i wszystkich, którzy będą na nim służyć.
Przyszły HMS Agamemnon będzie szóstym szturmowym okrętem podwodnym z napędem jądrowym typu Astute, przeznaczonym dla Royal Navy. Będzie również szóstą jednostką Królewskiej Marynarki, noszącą tę nazwę. Jej historia sięga 1781 roku, a pierwszym okrętem nią ochrzczonym dowodził Horatio Nelson, przyszły admirał i bohater brytyjskiej floty.
Stępkę Agamemnona położono prawie 11 lat temu, 18 lipca 2013 roku w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness. Formalny kontrakt pomiędzy producentem a londyńskim Ministerstwem Obrony zawarto jednak później, w 2017 roku. Budowę realizowano w hali Devonshire Dock Hall. Ta wielka konstrukcja jest najwyższym budynkiem w Barrow (51 m) i ma długość 260 m, szerokość 58 m i powierzchnię 25 000 metrów kwadratowych. DDH jest drugim co do wielkości krytym kompleksem stoczniowym tego rodzaju w Europie po Dockhalle 2 firmy Meyer Werft w Papenburgu w Republice Federalnej Niemiec.
W nadchodzących miesiącach prace nad Agamemnonem będą kontynuowane, po czym okręt zostanie wyprowadzony z hali i po raz pierwszy zwodowany podnośnikiem do basenu stoczniowego. Po tym nastąpi okres testów i uruchomienia systemów na pokładzie, przed dziewiczym zanurzeniem w basenie, a następnie wypłynięciem z Barrow na próby morskie i dołączeniem do reszty jednostek typu Astute w bazie HMNB Clyde.
W budowie jest ostatni, siódmy okręt serii, przyszły HMS Agincourt. Cała siódemka będzie w służbie do 2026 roku i oczekuje się, że każdy z nich będzie służył przez co najmniej ćwierć wieku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Sprzedajecie Ukrainie.